סקירות ועדכונים
סקירות ועדכונים
שלישי, 10 ספטמבר 2013 00:00

אוסף מנזר נוטרדאם שעל הר הכרמל

Porte du choeur et sacristie (a gauche); preau (a droite). Convent des Soeurs Carmelites, Haifa,1922
Porte du choeur et sacristie (a gauche); preau (a droite). Convent des Soeurs Carmelites, Haifa,1922

בשעה טובה הסתיימה עבודת הקליטה של אוסף התמונות שנמסר בשנת 2012 לספרייה באדיבות הנזירות של מנזר נוטרדאם שעל הר הכרמל. אסף התמונות כולל שני אלבומים:

האלבום הראשון מתעד את העלייה לשטח, טקס הנחת אבן הפינה, תהליך הבנייה, והסרת הלוט מעל מבנה המנזר החדש ברחוב טשרניחובסקי 2, בכרמל הצרפתי, חיפה, בין השנים 1934-1936.

האלבום השני המכונה "האלבום האדום" מתעד את מנזר הנזירות הכרמליתיות הישן, "מנזר זאווארא", ברחוב העליה השניה, בשכונת בת גלים של חיפה, בשנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה בשנת 1922.

לאחר סיום השלב הראשון: סריקה, קיטלוג וטעינת האוסף למערכת "המרכז למדיה דיגיטלית" בספרייה הגיעה השעה לומר את מילות התודה לאנשים השונים שהשתתפו בדיגיטיזציה של אוסף תמונות מרתק זה:

red bullet תודה לפרופ' יוסי בן ארצי מהחוג ללימודי ארץ-ישראל, ששלח את נוסח השלט שהכין לאתר בזמנו על מנזר 'זאווארא' של הנזירות הכרמליתיות שעזר בזיהוי המלא של המקום בבת גלים.
red bullet תודה לספרנית תחום מדיה קרן ברנר שבתיווכה אוסף התצלומים הגיע לספרייה
red bullet תודה לספרנית תחום השאלה סטפני בסקין על עבודת התרגום של טקסטים מעברית לצרפתית.
red bullet תודה לאיש מחשוב של ענף ממ"ס בספריה, סרג' כהן שעזר בזיהוי, בהערכה ובהגהה לשונית בצרפתית של כמה מאות פריטים, עם המון סבלנות והבנה.
red bullet תודה לספרנית תחום מדיה הדס עתיקאי על העזרה הגדולה בעריכה לשונית של הנוסח העברי.

בלי עזרת הצוות אי-אפשר היה לסיים את הפרויקט המעניין הזה שהאיר לנו אור על מקום היסטורי מכובד בתולדות העיר חיפה.

red bullet הכנת הסקירה: יהודית צנר תחום מדיה.
שלישי, 10 ספטמבר 2013 00:00

אוסף מנזר נוטרדאם שעל הר הכרמל

t
Porte du choeur et sacristie (a gauche); preau (a droite). Convent des Soeurs Carmelites, Haifa,1922

בשעה טובה הסתיימה עבודת הקליטה של אוסף התמונות שנמסר בשנת 2012 לספרייה באדיבות הנזירות של מנזר נוטרדאם שעל הר הכרמל. אסף התמונות כולל שני אלבומים:

האלבום הראשון מתעד את העלייה לשטח, טקס הנחת אבן הפינה, תהליך הבנייה, והסרת הלוט מעל מבנה המנזר החדש ברחוב טשרניחובסקי 2, בכרמל הצרפתי, חיפה, בין השנים 1934-1936.

האלבום השני המכונה "האלבום האדום" מתעד את מנזר הנזירות הכרמליתיות הישן, "מנזר זאווארא", ברחוב העליה השניה, בשכונת בת גלים של חיפה, בשנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה בשנת 1922.

לאחר סיום השלב הראשון: סריקה, קיטלוג וטעינת האוסף למערכת "המרכז למדיה דיגיטלית" בספרייה הגיעה השעה לומר את מילות התודה לאנשים השונים שהשתתפו בדיגיטיזציה של אוסף תמונות מרתק זה:

red bullet תודה לפרופ' יוסי בן ארצי מהחוג ללימודי ארץ-ישראל, ששלח את נוסח השלט שהכין לאתר בזמנו על מנזר 'זאווארא' של הנזירות הכרמליתיות שעזר בזיהוי המלא של המקום בבת גלים.
red bullet תודה לספרנית תחום מדיה קרן ברנר שבתיווכה אוסף התצלומים הגיע לספרייה
red bullet תודה לספרנית תחום השאלה סטפני בסקין על עבודת התרגום של טקסטים מעברית לצרפתית.
red bullet תודה לאיש מחשוב של ענף ממ"ס בספריה, סרג' כהן שעזר בזיהוי, בהערכה ובהגהה לשונית בצרפתית של כמה מאות פריטים, עם המון סבלנות והבנה.
red bullet תודה לספרנית תחום מדיה הדס עתיקאי על העזרה הגדולה בעריכה לשונית של הנוסח העברי.

בלי עזרת הצוות אי-אפשר היה לסיים את הפרויקט המעניין הזה שהאיר לנו אור על מקום היסטורי מכובד בתולדות העיר חיפה.

red bullet הכנת הסקירה: יהודית צנר תחום מדיה.
red bullet מאת ד"ר לין פורת

ביולי 2013 השתתפתי זו הפעם השלישית בכנס בינלאומי להערכת ספריות שהתקיים השנה ביורק אנגליה. כמו בפעמים קודמות, הכנס היה מאורגן למופת, מעניין ומהנה מאוד.

שמעתי 25 הרצאות (!) מרתקות, מלמדות ומעשירות על מגוון רחב של נושאים והעברתי הרצאה בנושא: השימוש בתוצאת סקרים בהשגת יעדים אסטרטגיים ספרייתים. הכנס משמש בעיקר כ- Community of Practice אבל כולל גם אנשי אקדמיה המדווחים על מחקריהם.

בכנס עלו סוגיות משותפות לספריות רבות:
red bullet טיפול  בנושא הרעש והאוכל
red bullet מקומות לעבודה יחידנית ובקבוצות
red bullet דף בית שנותן מענה לסוגים שונים של אוכלוסיה
red bullet בעיות תקציביות
red bullet הסתגלות למערכות ענן חדשות

נידונו בו אף מגמות ויוזמות:
red bullet מאגרי פרסומי חוקרים
red bullet שירותי בדיקת ציטוטים.
red bullet פרויקטים של שימור דיגיטלי
red bullet שיתוף ספרנים ביצירת קורסים אלקטרונים והדרכות אלקטרוניות

בסקירה זו בחרתי להתמקד בנושא אחד אקטואלי במיוחד עבורנו: הרעש בספרייה - דרכים להתמודדות.

Breen מאוניברסיטת לימריק דיווחה על שיטת ה-ZONES המפורטת בתמונה:

איזורי ישיבה בספרייה

הספרייה מחולקת לאיזורים שונים המוגדרים לפי צבעים בהם הנחיות שונות למבקרים הנוגעות לשקט, אוכל ועוד.

נוסף על כך המליצה Breen על שימוש בסיירי שקט, עונשים וסנקציות,שילוט בנושא הרעש ועוד. להלן כמה דוגמאות:

איזורי שקט
שילוט על שולחנות לעבודה שקטה.
 
פתקי שקט
במידה וישנם מרעישים, סיירי ה"שקט" מחלקים פתקים...ניתן גם לשלוח SMS ל,סיירי השקט". ראו גם: שילוט מקיף אודות איזורי עבודה שקטים בספרייה 

red bullet מידע נוסף והרחבה בדו"ח הכנס המלא (אנגלית)


לסיכום: הכנס היה מוצלח מאוד בעיניי הן מבחינה אישית והן מהבחינה המקצועית. פגשתי שוב את האנשים המובילים בתחום הערכה בעולם והיה לי העונג להיות חלק מקהילייה כזו.

מימין, ד"ר לין פורת

red bullet מידע נוסף והרחבה בדו"ח הכנס המלא (אנגלית)
 
red bullet מאת ד"ר לין פורת

ביולי 2013 השתתפתי זו הפעם השלישית בכנס בינלאומי להערכת ספריות שהתקיים השנה ביורק אנגליה. כמו בפעמים קודמות, הכנס היה מאורגן למופת, מעניין ומהנה מאוד.

שמעתי 25 הרצאות (!) מרתקות, מלמדות ומעשירות על מגוון רחב של נושאים והעברתי הרצאה בנושא: השימוש בתוצאת סקרים בהשגת יעדים אסטרטגיים ספרייתים. הכנס משמש בעיקר כ- Community of Practice אבל כולל גם אנשי אקדמיה המדווחים על מחקריהם.

בכנס עלו סוגיות משותפות לספריות רבות:
red bullet טיפול  בנושא הרעש והאוכל
red bullet מקומות לעבודה יחידנית ובקבוצות
red bullet דף בית שנותן מענה לסוגים שונים של אוכלוסיה
red bullet בעיות תקציביות
red bullet הסתגלות למערכות ענן חדשות

נידונו בו אף מגמות ויוזמות:
red bullet מאגרי פרסומי חוקרים
red bullet שירותי בדיקת ציטוטים.
red bullet פרויקטים של שימור דיגיטלי
red bullet שיתוף ספרנים ביצירת קורסים אלקטרונים והדרכות אלקטרוניות

בסקירה זו בחרתי להתמקד בנושא אחד אקטואלי במיוחד עבורנו: הרעש בספרייה - דרכים להתמודדות.

Breen מאוניברסיטת לימריק דיווחה על שיטת ה-ZONES המפורטת בתמונה:

zone

הספרייה מחולקת לאיזורים שונים המוגדרים לפי צבעים בהם הנחיות שונות למבקרים הנוגעות לשקט, אוכל ועוד.

נוסף על כך המליצה Breen על שימוש בסיירי שקט, עונשים וסנקציות,שילוט בנושא הרעש ועוד. להלן כמה דוגמאות:

silent desk
שילוט על שולחנות לעבודה שקטה.
 
UNH quiet cards
במידה וישנם מרעישים, סיירי ה"שקט" מחלקים פתקים...ניתן גם לשלוח SMS ל,סיירי השקט". ראו גם: שילוט מקיף אודות איזורי עבודה שקטים בספרייה 

red bullet מידע נוסף והרחבה בדו"ח הכנס המלא (אנגלית)


לסיכום: הכנס היה מוצלח מאוד בעיניי הן מבחינה אישית והן מהבחינה המקצועית. פגשתי שוב את האנשים המובילים בתחום הערכה בעולם והיה לי העונג להיות חלק מקהילייה כזו.

la

red bullet מידע נוסף והרחבה בדו"ח הכנס המלא (אנגלית)
 
מתנה שהכינה נעמי למזכרת

לNT meomit
נעמי היקרה,

בדרך כלל מתחילים מהעבר מה היה, מתי ואיך...וזאת נסינו להעביר כחלק מתפקיד מחלקה האחראית על המידע האור-קולי, בתמונות.
ואני מבקשת לפתוח בסיפר ה"סגירה" closing
עקבתי אחריך בחודש האחרון (בטח שמת גם לב) וראיתי כיצד בצורה אלגנטית, אחראית עברת על התיקים, מסמכים, קלטות, מכשירים ,בדקת, זרקת, ספרת ללו, אמרת מה לעשות עם...עוד קיטלוג ועוד אחד...ואף היום הגעת מוקדם לסיים משהו ..(שלא בדיוק הבנתי מהו).
אין זה מובן מאילו שעובדת תדאג מה יהיה עם מחליף, מי ימשיך את העבודה ובכלל שתעביר בצורה כזו תפקיד . ועשית זאת בצורה הראויה להערכה שאפשרית באמת רק ממי שכה אוהב את עבודתו ומרגיש חלק ממנה . והרי כבר לפני חצי שנה הודעת בעצם ,אני לא עוזבת עד שיהיה מישהו אחר..עד שאוכל להעביר לממשיך, ממשיכה את העבודה שלי..

והחשוב מכל וגם זה לא מובן מאילו היום בספריה התקן נשאר, ונעמי גאה גם בהצלחה הזאת, ואת נעמי האחת, תחלפנה שתים לו ועינת.
האחריות לתפקידך, עליו היית אחראית מעל דור (25 שנה) הם שהפכו אותך לספרנית הוידיאו המיתולוגית, ואת האוסף שפותח במדיה לאוסף הטוב ביותר. וברור שתשאירי תמיד מזוהה עם וידיאו, סרטים וקולנוע!- ועוד ימים יגידו.

הגעת בשעה 7:30 , מוקדם בבוקר להתחיל את היום לאחר לילה באופרה, או בקורס ציור וגם כדי להספיק לסיור, טיול א אירוע אחר.
לאחר צפייה באלפי שעות של תמונות נעות הוא הרי הקולנוע, ואיתו דרמות, קומדיות, סרטים דוק ומנטרים, אירועי מלחמה ועד ז'אנרים (ואנו לעיתים התמלאנו קנאה).
נאמר שהחיים זה סרט ואנו בוחרים את האפיזודות והדרך בה נשחק, ואת נעמי היא רוקמת האפיזודות והאירועים במציאות חייה.
ולמעשה נעמי היא גם מעין "קפסולת סרט", כי הרי רק היא יודעת מה יש בכל אחד מהקופסאות, התקליטורים שנותרים לעמוד בטורים ושורות ומחכים לעוד דור של צופים ומתרגשים. 
בין ברגמן, לשקספיר, בין סינטרה לרוברט דה נירו, בין ימי מלחמה קשים בהיסטוריה לפלאות האנימציה וההרפתקאות, בין קשיי אכילה לשימפנזים ביער, כל אלה עברו חלפו את נעמי ב26 שנותיה האחרונות .
בין סרטי 16 ממ"מ, וידיאו, NTSC, PAL SECAM. בין DVD, וידיאו וקובץ דיגיטלי היא מריצה ומריצה .....בודקת כתוביות בגרמנית, פרסית, יפנית, קוריאנית, צרפתית עברית ונו תגידו מה עוד....
רגע יש גם עוד....כי אם חוג חדש נפתח (למשל טיפול באמנויות) וכשצריך עצה למסלול של טיול, אירוע ושמחה תמיד אפשר גם אפשר.
אולי הכוח באמת מהקולנוע הבונה אירועים וסצנות. אבל לא מדובר באשליה אלא כאן במציאות!
מציאות של פיתוח אוסף סרטים, מציאות של אחריות, הקפדה ושמירה על כל פרט וגם אם משהו נקרע באמצע אל דאגה זה יתוקן ויטופל יתוקן וימשיך להיות בחדר קטן, בגלריה, באולם כי העיקר המסך!
ולענין הפרישה:
פרישה (spreading) - מקורה בשורש המקראי פתח לרווחה, כגון כנפיים, פתיחה לרווחה (של מפרש, כנפיים) ובטוחה אני כי פניך מועדות לעוד...ופרושות תמיד.
ופריסה (slicing) - מקורה בשורש המקראי פרס, קרע, שבר לשניים) וכך אנו מרגישים.
נוסף לזה, קיים גם ביטוי הנכתב תמיד בסמ"ך: בפרוס החג – ביטוי שמקורו בלשון חז"ל. ומשערים שהמילה "בפרוס" מקורה במילה היוונית paros שפירושה "לפני".
ואת אכן נמצאת בפרוס חג - לפני שמחות וחגיגות החל בנישואי גלעד, ובהמשך הרחבת משפחתו, הוספת מסלולי ונתיבי טיולים, ועוד ועוד. 
וכמו הסרט חייו של אדם מורכבים מהרבה תחנות   
"טופס טיולים" נעמי תירוש
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תמונות סרטים
בהם הוא עוצר מביט לאחור    
מנפנף לשלום לעבר שהיה
וממשיך עם פניו אל העתיד
כל תחנה ותחנה היא משמעותית בחייו של אדם
ומטביעה היא בו את חותמה
גם את מגיעה עכשיו לתחנה נוספת בחייך
מביטה את אלינו מנפנפת לפרידה
וממשיכה כתמיד לעוד לדרך
ואנו מאחלים לך הרבה בריאות ושמחה וכבר מתגעגעים באהבה.

red bullet כתבה: אורה זהבי ראש תחום מדיה


לנעמי

לקראת סוף הסרט, כמעט בדקה התשעים,   

רצינו לומר לך מילים על הזמן
חלקן זכרונות מימים רחוקים
וחלקן - מעכשיו ומכאן

נזכור איך תיקנת מכשירים סוררים,    
מדריכים הזויים של צריבה              
איך הדבקת מדבקות DVD
בדיוק וברוב אהבה

ובכל צהרים, עת זמן לאכול,
איך ליקטת את דסי וריקי
ואיך לפעמים, ביאוש מסויים, את אומרת:
"אויש יודית – תפסיקי!"

איך שיבצת את הקיר בתמונות
של מרלין, של קלינט ושל צ'ארלי
איך הפכת משרדון מכוער
לתפארת עולם ויזואלי

עוד נזכור איך בצוק העיתים נאלצת
לותר על רומן לא גמור
והחלפת בדוד אלון
את חברת מעגל-סגור

ואת זה שאנחנו יודעים כי קשיחות     

היא ציפוי לרגישות ולעומק
ואת זה שאדום הפושה בלחיים
הוא, אצלך, בדרך כלל, סומק               

את מרבה לעמוד על שלך – זה נכון
אך אנחנו יודעים שמתחת
עומדת יושרה אנושית נדירה
וטוב לב וראיה מפוכחת

ונדביק עבורך את קטעי הנשיקות
שעשרות השנים לא הניסו
כמו אותו המקרין האוהב, האהוב
מהסרט ההוא – סינמה פרדיסו 


red bullet כתבה: שרון שפירא- גלאובך, תחום מדיה
 
מ

לNT meomit
נעמי היקרה,

בדרך כלל מתחילים מהעבר מה היה, מתי ואיך...וזאת נסינו להעביר כחלק מתפקיד מחלקה האחראית על המידע האור-קולי, בתמונות.
ואני מבקשת לפתוח בסיפר ה"סגירה" closing
עקבתי אחריך בחודש האחרון (בטח שמת גם לב) וראיתי כיצד בצורה אלגנטית, אחראית עברת על התיקים, מסמכים, קלטות, מכשירים ,בדקת, זרקת, ספרת ללו, אמרת מה לעשות עם...עוד קיטלוג ועוד אחד...ואף היום הגעת מוקדם לסיים משהו ..(שלא בדיוק הבנתי מהו).
אין זה מובן מאילו שעובדת תדאג מה יהיה עם מחליף, מי ימשיך את העבודה ובכלל שתעביר בצורה כזו תפקיד . ועשית זאת בצורה הראויה להערכה שאפשרית באמת רק ממי שכה אוהב את עבודתו ומרגיש חלק ממנה . והרי כבר לפני חצי שנה הודעת בעצם ,אני לא עוזבת עד שיהיה מישהו אחר..עד שאוכל להעביר לממשיך, ממשיכה את העבודה שלי..

והחשוב מכל וגם זה לא מובן מאילו היום בספריה התקן נשאר, ונעמי גאה גם בהצלחה הזאת, ואת נעמי האחת, תחלפנה שתים לו ועינת.
האחריות לתפקידך, עליו היית אחראית מעל דור (25 שנה) הם שהפכו אותך לספרנית הוידיאו המיתולוגית, ואת האוסף שפותח במדיה לאוסף הטוב ביותר. וברור שתשאירי תמיד מזוהה עם וידיאו, סרטים וקולנוע!- ועוד ימים יגידו.

הגעת בשעה 7:30 , מוקדם בבוקר להתחיל את היום לאחר לילה באופרה, או בקורס ציור וגם כדי להספיק לסיור , טיול א אירוע אחר.
לאחר צפייה באלפי שעות של תמונות נעות הוא הרי הקולנוע, ואיתו דרמות, קומדיות, סרטים דוק ומנטרים, אירועי מלחמה ועד ז'אנרים (ואנו לעיתים התמלאנו קנאה).
נאמר שהחיים זה סרט ואנו בוחרים את האפיזודות והדרך בה נשחק, ואת נעמי היא רוקמת האפיזודות והאירועים במציאות חייה.
ולמעשה נעמי היא גם מעין "קפסולת סרט", כי הרי רק היא יודעת מה יש בכל אחד מהקופסאות, התקליטורים שנותרים לעמוד בטורים ושורות ומחכים לעוד דור של צופים ומתרגשים. 
בין ברגמן, לשקספיר, בין סינטרה לרוברט דה נירו, בין ימי מלחמה קשים בהיסטוריה לפלאות האנימציה וההרפתקאות, בין קשיי אכילה לשימפנזים ביער, כל אלה עברו חלפו את נעמי ב26 שנותיה האחרונות .
בין סרטי 16 ממ"מ, וידיאו, NTSC, PAL SECAM. בין DVD, וידיאו וקובץ דיגיטלי היא מריצה ומריצה .....בודקת כתוביות בגרמנית, פרסית, יפנית, קוריאנית, צרפתית עברית ונו תגידו מה עוד....
רגע יש גם עוד....כי אם חוג חדש נפתח (למשל טיפול באמנויות) וכשצריך עצה למסלול של טיול, אירוע ושמחה תמיד אפשר גם אפשר.
אולי הכוח באמת מהקולנוע הבונה אירועים וסצנות. אבל לא מדובר באשליה אלא כאן במציאות!
מציאות של פיתוח אוסף סרטים, מציאות של אחריות, הקפדה ושמירה על כל פרט וגם אם משהו נקרע באמצע אל דאגה זה יתוקן ויטופל יתוקן וימשיך להיות בחדר קטן, בגלריה, באולם כי העיקר המסך!
ולענין הפרישה:
פרישה (spreading) - מקורה בשורש המקראי פתח לרווחה, כגון כנפיים, פתיחה לרווחה (של מפרש, כנפיים,) ובטוחה אני כי פניך מועדות לעוד...ופרושות תמיד.
ופריסה (slicing) - מקורה בשורש המקראי פרס, קרע, שבר לשניים) וכך אנו מרגישים.
נוסף לזה, קיים גם ביטוי הנכתב תמיד בסמ"ך: בפרוס החג – ביטוי שמקורו בלשון חז"ל. ומשערים שהמילה "בפרוס" מקורה במילה היוונית paros שפירושה "לפני".
ואת אכן נמצאת בפרוס חג - לפני שמחות וחגיגות החל בנישואי גלעד, ובהמשך הרחבת משפחתו, הוספת מסלולי ונתיבי טיולים, ועוד ועוד. 
וכמו הסרט חייו של אדם מורכבים מהרבה תחנות   
IMG 2158
n1

בהם הוא עוצר מביט לאחור    
מנפנף לשלום לעבר שהיה
וממשיך עם פניו אל העתיד
כל תחנה ותחנה היא משמעותית בחייו של אדם
ומטביעה היא בו את חותמה
גם את מגיעה עכשיו לתחנה נוספת בחייך
מביטה את אלינו מנפנפת לפרידה
וממשיכה כתמיד לעוד לדרך
ואנו מאחלים לך הרבה בריאות ושמחה וכבר מתגעגעים באהבה.

red bullet כתבה: אורה זהבי ראש תחום מדיה


לנעמי

לקראת סוף הסרט, כמעט בדקה התשעים,   

רצינו לומר לך מילים על הזמן
חלקן זכרונות מימים רחוקים
וחלקן - מעכשיו ומכאן

נזכור איך תיקנת מכשירים סוררים,    
מדריכים הזויים של צריבה              
איך הדבקת מדבקות DVD
בדיוק וברוב אהבה

ובכל צהרים, עת זמן לאכול,
איך ליקטת את דסי וריקי
ואיך לפעמים, ביאוש מסויים, את אומרת:
"אויש יודית – תפסיקי!"

איך שיבצת את הקיר בתמונות
של מרלין, של קלינט ושל צ'ארלי
איך הפכת משרדון מכוער
לתפארת עולם ויזואלי

עוד נזכור איך בצוק העיתים נאלצת
לותר על רומן לא גמור
והחלפת בדוד אלון
את חברת מעגל-סגור

ואת זה שאנחנו יודעים כי קשיחות     

היא ציפוי לרגישות ולעומק
ואת זה שאדום הפושה בלחיים
הוא, אצלך, בדרך כלל, סומק               

את מרבה לעמוד על שלך – זה נכון
אך אנחנו יודעים שמתחת
עומדת יושרה אנושית נדירה
וטוב לב וראיה מפוכחת

ונדביק עבורך את קטעי הנשיקות
שעשרות השנים לא הניסו
כמו אותו המקרין האוהב, האהוב
מהסרט ההוא – סינמה פרדיסו 


red bullet כתבה: שרון שפירא- גלאובך, תחום מדיה
 

סקרLibQUAL שנערך לאחרונה בספריית האוניברסיטה נועד לבדוק את איכות שירותי הספרייה בעיני המשתמשים ולספק לספרייה מידע וכלים לשיפור שירותיה. סקר LibQUAL הוא סקר שביעות רצון בינלאומי שנבנה ומנוהל על ידי ארגון ספריות המחקר האמריקני
(ARL) ועד היום השתתפו בו מעל ל-1000 ספריות אקדמיות מרחבי העולם. ספריית יונס וסוראיה נזריאן היא הספרייה הישראלית הראשונה המשתתפת בסקר ואף היתה שותפה לפיתוח הגרסא העברית שלו. הסקר שהועבר לראשונה בספרייה במאי 2009 ובפעם השנייה במאי -יוני 2013 בדק חמישה ממדי שירות:
איכות השירות, איכות האוסף והממשקים, איכות המקום, שביעות רצון כללית ואוריינות מידע. 
המשתתפים נתבקשו לענות על 8 שאלות ליבה ועל מספר שאלות שעסקו בהרגלי השימוש בספרייה ובאפיונים דמוגרפיים.

red bullet שיטה:
השאלון האלקטרוני הופץ בדוא"ל שלוש פעמים בין התאריכים 22.5-7.6.2013 למדגם של כ-4000 סטודנטים לכל התארים
ולכ- 200 אנשי סגל. בשל צמידות לסקרים אחרים שהופצו בזמן זה באוניברסיטה נאלצנו לשלוח את הסקר למדגם קטן ולא לכל קהיליית אוניברסיטה כמו ב 2009. מידע על הסקר פורסם באתר הספרייה ובמסכי הפלזמה של הספרייה. נשלחו שתי תזכורות למילוי הסקר מאת מנהלת הספרייה. לא הוצעו פרסים למשיבים. אחוז המשיבים עמד על כ- 5%

red bullet תוצאות:
תוצאות הסקר נותחו ע"י ארגון ARL:
התפלגות המשיבים: תארים: 37.8% סטודנטים לתואר ראשון, 53.6% לתארים מתקדמים ו 9% אנשי סגל (מיצג את האוכלוסיה) פקולטות: 32% מדעי החברה,25% מדעי הרוח ו- 24% רווחה ובריאות, גיל: 70% מהמשיבים היו בטווח הגילאים 23-45, מגדר: 67% נשים, 33% גברים.

התפלגות משיבים: תארים 2009 התפלגות משיבים: תארים 2013

 

התפלגות המשיבים: תארים ותחומי לימוד
התפלגות משיבים: תחומי לימוד 2009 התפלגות משיבים: תחומי לימוד 2013




מניתוח ועיבוד תוצאות הסקר עולה התמונה הבאה: ציון כללי: 7.25 מתוך 9 לעומת 6.96 מתוך 9 בסקר הקודם.
רבים מהמשיבים הביעו שביעות רצון גבוהה מהיחס והשירות המוענקים בספרייה, רובם אף ציינו שעובדי הספרייה הם בעלי הידע המתאים לענות לשאלות המשתמשים. יחד עם זאת חלק ניכר מהמשתמשים לא היו מרוצים מאופן ההתחברות למשאבי הספרייה מרחוק, מחלק מממשקי התוכנות בספרייה ומפתוח האוסף העכשוי: כתבי-עת וספרים. בנוסף משתמשים רבים היו מאוד לא מרוצים מהתנאים הפיסיים בספרייה: רעש, חוסר בחדרי עבודה קבוצות קטנות ועוד. אחוז גדול של משיבים הוסיפו הערות בסוף הסקר שהתייחסו לנושאי הרעש, היבטים פיסיים ומחמאות רבות לצוות הספרייה. לדוגמא:

"אני מתפעלת בכל פניה מחדש מהשירות המהיר, יעיל ונעים של צוות הספרייה. ישיר כוח. אתם מקלים מאד"

"אני נעזרתי רבות בשירותי הייעץ של הספרייה והם מאוד טובים. הספרניות תמיד מתאמצות מאד לעזור אם זה בספרייה או דרך המייל מרחוק. לסטודנטית תואר שני כמוני- השירות הזה קריטי וחשוב- תודה"

"בכל פניה לעובדי הספרייה, מן הזוטרים ועד למנהלי תחומים (כמו האחראית על השאלה בין-ספרייתית) - קיבלתי מענה יוצא מן הכלל."

"בגישה מרחוק, המערכת מתנתקת מאוד מהר, וכל כמה דקות צריך שוב להכניס ססמה ומשתמש, דבר מטריד ומעצבן"

"לשפר את התחברות מהבית. נתקלתי בהרבה בעיות בנושא הזה, כאשר פניתי לתמיכה טכנית, כל פעם היו עוזרים לי בצורה נהדרת, היה להם יחס נהדר ומקצועיות, אבל שבועיים לאחר מכן אותה בעיה של אי התחברות למשאבי האוניברסיטה מהבית חוזרת על עצמה"

"לעשות כמות גדולה יותר של חדרים שמתאימים לדיונים של קבוצות לימוד קטנות שלא ידרשו שקט מוחלט ויאפשרו לעשות קצת יותר רעש בנוסף לחדרים והחללים השקטים שיש בספרייה"

"כמו כן יש צורך להגדלת מספר המקורות האלקטרוניים - בעיקר תזות, דוקטורטים וספרים עם גישה אלקטרונית. הגישה למאמרים נוחה."

"שנית, ומשמעותי הרבה יותר הוא נושא הרעש. סטודנטים מבוגרים בעיקר הם לא מבינים את הנחיצות של שקט בספרייה, או שמבינים ואינם מיישמים. זה מצב מאוד מתסכל... המנקות לעיתים מדברות בטלפון בערב בזמן שהן מנקות. אשמח לאכיפה מוגברת לנושא השקט שכן הוא חלק מהותי בספרייה"

תוצאות הסקר נותחו והושוו לתוצאות הסקר שנערך ב- 2009. נמצא שחלה עליה קלה בשביעות רצון המשתמשים בכל המימדים ובמיוחד בהערות המילוליות בהן נתנו מחמאות רבות לשירות.

איכות השירות
איכות השירות   לחצו להגדלה

איכות האוסף והממשקים
איכות האוסף והממשקים  לחצו להגדלה

אורינות מידע
אורינות מידע  לחצו להגדלה

איכות המקום
איכות המקום  לחצו להגדלה

שביעות רצון כללית
שביעות רצון כללית    לחצו להגדלה

red bullet מסקנות:
מהסקר עולה מגמה ברורה של עלייה בשימוש בספרייה "כמקום": מקום שקט ללמידה יחידנית ולמידה בקבוצות גדולות או קטנות. בנושא השירות נמצא שיותר ויותר משתמשים נעזרים בשירותים ובמשאבים האלקטרונים של הספרייה.

red bullet המלצות ראשיות:
• להקצות תקציבים נוספים לפיתוח האוסף ברמה הדרושה למחקר.
• להעביר לאגף מחשוב את תלונות המשתמשים בנושא התחברות מרחוק ולבקש מציאת פתרונות למתן אמצעים פשוטים יותר להתחברות.
• להגביר אכיפה על שמירת השקט בכל איזורי הספרייה ובמיוחד באגף הצפוני.
• לחלק את חלל הספרייה לאיזורי שקט מוחלט איזורי למידה שקטים ואיזורי למידה בקבוצות
• להוסיף חדרי דיונים קטנים לעבודה בזוגות ואזורים לעבודה יחידנית שקטה.
• לסיים בהקדם את השילוט המתוכנן כדי להקל על ההתמצאות בספרייה.

red bullet המלצות נוספות:
• להמשיך ולהכשיר ספרנים מצוינים להמשך מתן שירותים אישיים איכותיים.
• להחליף את כיסאות העץ.
• להחליף את השטיחים.
   

 

סקרLibQUAL שנערך לאחרונה בספריית האוניברסיטה נועד לבדוק את איכות שירותי הספרייה בעיני המשתמשים ולספק לספרייה מידע וכלים לשיפור שירותיה. סקר LibQUAL הוא סקר שביעות רצון בינלאומי שנבנה ומנוהל על ידי ארגון ספריות המחקר האמריקני
(ARL) ועד היום השתתפו בו מעל ל-1000 ספריות אקדמיות מרחבי העולם. ספריית יונס וסוראיה נזריאן היא הספרייה הישראלית הראשונה המשתתפת בסקר ואף היתה שותפה לפיתוח הגרסא העברית שלו. הסקר שהועבר לראשונה בספרייה במאי 2009 ובפעם השנייה במאי -יוני 2013 בדק חמישה ממדי שירות:
איכות השירות, איכות האוסף והממשקים, איכות המקום, שביעות רצון כללית ואוריינות מידע. 
המשתתפים נתבקשו לענות על 8 שאלות ליבה ועל מספר שאלות שעסקו בהרגלי השימוש בספרייה ובאפיונים דמוגרפיים.

red bullet שיטה:
השאלון האלקטרוני הופץ בדוא"ל שלוש פעמים בין התאריכים 22.5-7.6.2013 למדגם של כ-4000 סטודנטים לכל התארים
ולכ- 200 אנשי סגל. בשל צמידות לסקרים אחרים שהופצו בזמן זה באוניברסיטה נאלצנו לשלוח את הסקר למדגם קטן ולא לכל קהיליית אוניברסיטה כמו ב 2009. מידע על הסקר פורסם באתר הספרייה ובמסכי הפלזמה של הספרייה. נשלחו שתי תזכורות למילוי הסקר מאת מנהלת הספרייה. לא הוצעו פרסים למשיבים. אחוז המשיבים עמד על כ- 5%

red bullet תוצאות:
תוצאות הסקר נותחו ע"י ארגון ARL:
התפלגות המשיבים: תארים: 37.8% סטודנטים לתואר ראשון, 53.6% לתארים מתקדמים ו 9% אנשי סגל (מיצג את האוכלוסיה) פקולטות: 32% מדעי החברה,25% מדעי הרוח ו- 24% רווחה ובריאות, גיל: 70% מהמשיבים היו בטווח הגילאים 23-45, מגדר: 67% נשים, 33% גברים.

1 2
 










התפלגות המשיבים: תארים ותחומי לימוד
4 3












מניתוח ועיבוד תוצאות הסקר עולה התמונה הבאה: ציון כללי: 7.25 מתוך 9 לעומת 6.96 מתוך 9 בסקר הקודם.
רבים מהמשיבים הביעו שביעות רצון גבוהה מהיחס והשירות המוענקים בספרייה, רובם אף ציינו שעובדי הספרייה הם בעלי הידע המתאים לענות לשאלות המשתמשים. יחד עם זאת חלק ניכר מהמשתמשים לא היו מרוצים מאופן ההתחברות למשאבי הספרייה מרחוק, מחלק מממשקי התוכנות בספרייה ומפתוח האוסף העכשוי: כתבי-עת וספרים. בנוסף משתמשים רבים היו מאוד לא מרוצים מהתנאים הפיסיים בספרייה: רעש, חוסר בחדרי עבודה קבוצות קטנות ועוד. אחוז גדול של משיבים הוסיפו הערות בסוף הסקר שהתייחסו לנושאי הרעש, היבטים פיסיים ומחמאות רבות לצוות הספרייה. לדוגמא:

"אני מתפעלת בכל פניה מחדש מהשירות המהיר, יעיל ונעים של צוות הספרייה. ישיר כוח. אתם מקלים מאד"

"אני נעזרתי רבות בשירותי הייעץ של הספרייה והם מאוד טובים. הספרניות תמיד מתאמצות מאד לעזור אם זה בספרייה או דרך המייל מרחוק. לסטודנטית תואר שני כמוני- השירות הזה קריטי וחשוב- תודה"

"בכל פניה לעובדי הספרייה, מן הזוטרים ועד למנהלי תחומים (כמו האחראית על השאלה בין-ספרייתית) - קיבלתי מענה יוצא מן הכלל."

"בגישה מרחוק, המערכת מתנתקת מאוד מהר, וכל כמה דקות צריך שוב להכניס ססמה ומשתמש, דבר מטריד ומעצבן"

"לשפר את התחברות מהבית. נתקלתי בהרבה בעיות בנושא הזה, כאשר פניתי לתמיכה טכנית, כל פעם היו עוזרים לי בצורה נהדרת, היה להם יחס נהדר ומקצועיות, אבל שבועיים לאחר מכן אותה בעיה של אי התחברות למשאבי האוניברסיטה מהבית חוזרת על עצמה"

"לעשות כמות גדולה יותר של חדרים שמתאימים לדיונים של קבוצות לימוד קטנות שלא ידרשו שקט מוחלט ויאפשרו לעשות קצת יותר רעש בנוסף לחדרים והחללים השקטים שיש בספרייה"

"כמו כן יש צורך להגדלת מספר המקורות האלקטרוניים - בעיקר תזות, דוקטורטים וספרים עם גישה אלקטרונית. הגישה למאמרים נוחה."

"שנית, ומשמעותי הרבה יותר הוא נושא הרעש. סטודנטים מבוגרים בעיקר הם לא מבינים את הנחיצות של שקט בספרייה, או שמבינים ואינם מיישמים. זה מצב מאוד מתסכל... המנקות לעיתים מדברות בטלפון בערב בזמן שהן מנקות. אשמח לאכיפה מוגברת לנושא השקט שכן הוא חלק מהותי בספרייה"

תוצאות הסקר נותחו והושוו לתוצאות הסקר שנערך ב- 2009. נמצא שחלה עליה קלה בשביעות רצון המשתמשים בכל המימדים ובמיוחד בהערות המילוליות בהן נתנו מחמאות רבות לשירות.

af
איכות השירות   לחצו להגדלה

ic
איכות האוסף והממשקים  לחצו להגדלה

ilo
אורינות מידע  לחצו להגדלה

las
איכות המקום  לחצו להגדלה

sf
שביעות רצון כללית    לחצו להגדלה

red bullet מסקנות:
מהסקר עולה מגמה ברורה של עלייה בשימוש בספרייה "כמקום": מקום שקט ללמידה יחידנית ולמידה בקבוצות גדולות או קטנות. בנושא השירות נמצא שיותר ויותר משתמשים נעזרים בשירותים ובמשאבים האלקטרונים של הספרייה.

red bullet המלצות ראשיות:
• להקצות תקציבים נוספים לפיתוח האוסף ברמה הדרושה למחקר.
• להעביר לאגף מחשוב את תלונות המשתמשים בנושא התחברות מרחוק ולבקש מציאת פתרונות למתן אמצעים פשוטים יותר להתחברות.
• להגביר אכיפה על שמירת השקט בכל איזורי הספרייה ובמיוחד באגף הצפוני.
• לחלק את חלל הספרייה לאיזורי שקט מוחלט איזורי למידה שקטים ואיזורי למידה בקבוצות
• להוסיף חדרי דיונים קטנים לעבודה בזוגות ואזורים לעבודה יחידנית שקטה.
• לסיים בהקדם את השילוט המתוכנן כדי להקל על ההתמצאות בספרייה.

red bullet המלצות נוספות:
• להמשיך ולהכשיר ספרנים מצוינים להמשך מתן שירותים אישיים איכותיים.
• להחליף את כיסאות העץ.
• להחליף את השטיחים.
   
נספחים:
נתונים על הסקר השוואה לסקר הקודם  *הציון בשנת 2013 נמוך מהציון בשנת 2009

  ציון מקסימלי 9

ציון מקסימלי 9

איכות השירות

2009

2013

עובדי ספרייה משרי אמון

7.42

7.94

מתן תשומת לב אישית למשתמש

6.85

7.78

עובדי ספרייה אדיבים באופן עקבי

7.58

7.8

נכונות לענות לפניות משתמשי הספרייה

7.62

7.79

עובדי ספרייה בעלי הידע המתאים לענות לשאלות משתמשי הספרייה

7.69

8.02

עובדי ספרייה המתייחסים למשתמשי הספרייה באופן אכפתי

7.5

7.96

עובדי ספרייה המבינים את צרכי משתמשי הספרייה

7.38

7.87

נכונות לעזור למשתמשי הספרייה

7.52

8.11

מהימנות בטיפול בבעיות שירות של משתמשי הספרייה

7.29

7.7

יידוע על משאבי הספרייה ושירותיה

6.94

7.44

הדרכות לשימוש בספרייה

7.33

 

סה"כ

7.37

7.84

איכות האוסף והממשקים

   
זמינות משאבים אלקטרוניים מהבית או המשרד

6.92

7.21

אתר ספרייה המאפשר לי לאתר מידע בכוחות עצמי

7.39

7.11*

ספרים וכתבי-עת מודפסים הנחוצים לי

7.03

7.12

המשאבים האלקטרוניים הנחוצים לי

6.93

7.13

ציוד מתקדם המאפשר גישה קלה למידע נחוץ

7.14

6.82*

כלים קלים לשימוש, המאפשרים לי למצוא דברים בעצמי

7

6.88*

הפיכת המידע לנגיש בקלות לשימוש עצמאי

7.03

7.12

אוספי כתבי-עת אלקטרוניים/מודפסים הדרושים לי

6.86

7.26

גישה נוחה לאוספי הספרייה

6.99

7.24

יכולת לנווט בדפי אתר הספרייה בקלות

 

6.77

סה"כ

7.03

7.06

איכות המקום

   
אזור שקט לעבודה עצמית

6.58

6.96

מיקום נוח ומזמין

7.61

7.29*

מקום אידיאלי ללימודים או למחקר

6.49

6.96

אזור ללימוד בקבוצות

5.9

6.35

שעות שירות נוחות

7.38

7.72

שימוש בספרייה למחקר

7.16

 

סביבה מסבירת פנים ותורמת למציאת מידע ושימוש בו

 

7.79

סה"כ

6.76

7.12

שביעות רצון

   
באופן כללי, אני מרוצה מהאופן בו מתייחסים אלי בספרייה

7.52

7.91

באופן כללי, אני מרוצה מהתמיכה שמעניקה הספרייה לצרכי הלימוד, המחקר ו/או ההוראה שלי

7.08

7.28

כיצד תדרג את האיכות הכללית של השירות המסופק ע"י הספרייה?

7.29

7.51

סה"כ

7.29

7.56

אוריינות מידע

   
הספרייה עוזרת לי להישאר מעודכן בהתפתחויות בתחומי העניין שלי

5.8

6.21

הספרייה מסייעת להתקדמותי בתחום האקדמי או בעבודתי

6.98

7.32

הספרייה מאפשרת לי להיות יעיל יותר בהתקדמותי האקדמית או בעבודתי

6.96

7.29

הספרייה מסייעת לי להבחין בין מידע אמין לבלתי אמין

5.66

5.78

הספרייה מספקת לי את מיומנויות המידע הנחוצות לי לעבודה או למחקר

6.45

6.77

סה"כ

6.37

6.67

ציון סופי (שכלול של כל המימדים)

6.96

7.25

 

משיבים לסקר

   
תואר

מס'

מס'

ב.א.

1102

79

מ.א. + דוקטוראט

623

112

סגל אקדמי

101

18

סה"כ

1826

209

 

משיבים לסקר

   
תואר

%

%

ב.א.

60

38

מ.א. + דוקטוראט

34

54

סגל אקדמי

6

8

         

סיפור הבאר והטחנה במזכרת בתיה - תמונה מ-1912, זיהוי מ-2013

לפני מספר שנים משפחת הלב"ץ תרמה לספריה אוסף תמונות, ובו סדרת צילומים של ארץ ישראל מאת ליאו קאן (Leo Kann). ליאו קאן, צלם יהודי יליד אוסטריה, ביקר בארץ ישראל בשנת 1912 מטעם העיתון הווינאי Judische Zeitung. במהלך מסעו צילם כ-400 תמונות המתעדות את חיי הישוב היהודי ואת נופי ארץ ישראל בתחילת המאה ה-20. האוסף מציג חלק מצילומיו שיצאו לאור בשם Palastina im Bild בהוצאה משותפת של מערכת העיתון עם המו"ל הווינאי Kunstanstalt Max Jaffe. בין תמונות הסדרה יש תמונה אחת של מזכרת בתיה (עקרון) עם כותר קצר בגרמנית.
 מזכרת בתיה (עקרון)  תמונה משנת 1912

לפני זמן קצר ד"ר ירח (ירחמיאל) צור, אחד מותיקי המושבה מזכרת בתיה, שתרם גם הוא אוסף תמונות לספריה שיתף אותנו בפרטים שאסף מתושבי המקום לגבי אותה התמונה. הפרטים מספרים סיפור המאפיין את חיי תושבי ישוב הארץ ישראלי בתקופה זו באמצעות תאור הטחנה והבאר.

דברי ד"ר ירח (ירחמיאל) צור:
החזית הצפונית של טחנת הקמח עמדה במקום בית מס' 4 ברח' עמנואל הלזנר כיום. את הטחנה הקימו (מידע מאלישיב שחם) נח פרובושניק (המכונה אבו-סיתי) ואברהם שפירא (אביו של ח"כ משה-חיים שפירא, מחותמי מגילת העצמאות). הטחנה הייתה, מהמתקדמות והמשוכללות בא"י ושרתה את ישובי הסביבה, ובכללם את הישובים הערביים, כפי שאמנם מראים ארבעת הפלחים המטעינים על הגמל שק (או פורקים ממנו). הקשת הבנויה מעל הפתח נועדה לשאת את משקל הקיר שמעליו, ולמנוע לחץ-יתר על קורת המשקוף - שיטה מקובלת בבנייני הכורכר של התקופה. הקיר הנמוך שבהמשך למבנה הטחנה הוא דופן של בריכת אגירה, שהייתה צמודה למבנה הטחנה ממזרח לו ושרתה את הבאר שליד הטחנה. הבאר הייתה סמוכה לטחנה מדרום, ומנוע אחד הפעיל גם את הטחנה וגם את משאבת הבאר. צינור המים האופקי הגבוה הנראה משמאל למבנה הטחנה, נשען על עמוד עץ, הוליך מים מהבאר אל מיכל מים על גג בניין חד-קומתי שעמד משמאל, מחוץ למסגרת התמונה. האדם העומד מחוץ למבנה מימין, הוא דוד גוטמן (זיהוי - טובה בגון וחיים חצרוני, נכדו). מתקן בארות ומנועים (והיה רוכב על חמורו הלבן, למטרה זו, אפילו עד עזה), ומנהל הטחנה. הדמות העומדת באפלולית הפתח משמאל הוא כנראה לוי אשבל, הנפח של מזכרת-בתיה והחסיד היחיד בה אז (זיהוי - אלישיב שחם).

אנו מודים לכל מי שעזר בזיהוי תמונה ומזמינים את כולם להוסיף מידע לתמונות אחרות באוסף הספרייה.

red bullet הכנת הסקירה: אלכסנדרה וולוך-גרנדלבסקי