סקירות ועדכונים
סקירות ועדכונים
מנהלי ספריות אוניברסיטאות ומכללות וספרנים רבים כולל קבוצת ספרנים מחו"ל (רומניה ודרום אפריקה) השתתפו בסדנא שאורגנה ע"י ספריית אוניברסיטת חיפה בכנס טלדן "מידע 2008"
את הסדנא הנחו: Hiller Steve מאוניברסיטת וושינגטון, ספרן העוסק בנושא הערכה ושביעות רצון כבר יותר מעשור, Martha Kyrillidou ספרנית ב ARL - ואחראית על נושא סטטיסטיקות והערכת איכות.

הסדנא הציעה כלים מתקדמים להערכה ולבדיקת פעילות הספריה, במטרה לקדם את הידע בפעילות קריטית זו.בין כלי הערכה הרבים שנדונו בסדנא הוזכר בהרחבה שאלון LibQUAL שאלון המודד שביעות רצון של לקוחות הספריה. LibQUAL הוא שאלון מובנה ותקף שהועבר עד כה מעל 1,000 ספריות ( רב הספריות שבהן הועבר השאלון הן מצפון אמריקה ואירופה אך ישנן ספריות גם בהונג קונג, דרום אפריקה, והאמירויות (כעת עובדים על תרגום השאלון לעוד 17 שפות, ביניהן שוודית ויפנית )

בתחילת הסדנא דברו המרצים על חשיבות ההערכה ובדיקה של פעילויות הספריה, בהמשך בקשו מכל אחד מן המהמשתתפים לעמוד ולציין מהי ה"פרה הקדושה" בספריה שלו, וזאת כדוגמא לסיעור מוחות כשלב מקדים להערכה: Nominal Group Technique
כאן נאמרו משפטים משעשעים מאוד ע"י הנוכחים למשל, ספריה שאסור לעמוד בה (כשעומדים לעיתים גם מפטפטים בקול רם יותר...) ספריה שאסור לישון בה, ספריה שאסור להיכנס אליה יחפים, וכמובן ספריה שאסור לאכול להרעיש ולהכניס אליה תיקים ובעלי חיים.
בהמשך הסדנא ניתן תיאור מקיף לשאלון ולסקרים מאוניברסיטאות אחרות, ולתשובות שקבלו מהם ממשתמשי ספריות שונות בעולם.

ישנם דברים שאנו יודעים אינטואיטיבית אבל שאלון זה מאפשר לנו להעריך את פעילותנו מנקודת המבט של הלקוח.
בתשובות שהתקבלו עד כה מסקרי שביעות רצון של לקוחות הספריה LibQUAL ועוד (במיוחד בארה"ב) רואים הבדל גדול בין השימוש שעושים בספריה סטודנטים לתואר ראשון לבין השימוש שעושים בה סטודנטים לתארים מתקדמים ואנשי סגל.
את הסטודנטים לתארים מתקדמים במיוחד בפקולטות למדעים בארה"ב, לא מעניינת כל כך הספריה, הם מבקשים לקבל הכל בדרך אלקטרונית, במיוחד כתבי-עת, הנשאלים ברובם לא הביעו רצון להיעזר בשירותי הספריה ולרב אינם מגיעים אליה, ונעזרים ברשתות הפנימיות שלהם, יחד עם זאת הנשאלים לא ציינו בשאלון איזה שירות הם כן היו רוצים לקבל בספריה.
הסטודנטים לתואר ראשון ציינו שהם אכן מגיעים לספריה, אך רובם ציינו שהם מעדיפים להסתדר לבד ולא להיעזר בשירותי היעץ. בנוסף כ20% מהנשאלים ציינו שהם מגיעים לספריה אך למטרות בילוי ומפגש. ראוי לציין שבארה"ב ברוב הספריות יש בתי קפה ואזורים רבים לעבודה בקבוצות, סטודנטים רבים גרים במעונות ולכן הספריה משמשת גם כמקום מפגש.
כמו כן הודגמו בפנינו תוצאות שימוש במשאבי הספריה המחולקות לדיסיפלינות שונות:
מדעים- לא משתמשים בקטלוג ולא במאגרי מידע
מדעי החברה- כמו מדעים לא משתמשים בקטלוג ולא במאגרי מידע
מדעי הרוח‑ משתמשים בקטלוג אך ממעטים להשתמש במאגרי מידע
ראוי לציין שבכל התחומים השימוש הראשוני היה באמצעות גוגל.

red_bullet.jpg לעיונכם מצגת שהוצגה בסדנא: Performance Measurement in Libraries

עם סיום הסדנא שהיתה מאירת עיניים ומעוררת מחשבה הגיעו המנחים לספריה שלנו ליומיים מרוכזים על מנת לבחון ולתרום מניסיונם לפעילות צוות ההערכה שלנו בספריה.
במהלך ימים אלו הוחלט ליישם גם אצלנו כמה משיטות הערכה:
יתבצע סקר שימוש בספריה, מעקב אחר קבוצת אנשים ובחינת התמצאותם בספריה
יוקמו קבוצות מיקוד בנושא נוחות התנאים הפיזים והוירטואליים בספריה
יתבצע מבדק שמישות ומבדק שימושיות באתר הספריה ע"י DataMining

red_bullet.jpg לעיונכם מצגת שהוצגה בביקור בספריה: Demonstrating Library Value

red_bullet.jpg הכנת הסקירה: ד"ר לין פורת וזהר ירסלב
כבר שבע שנים פעמיים בשנה, מגיעים סטודנטים עולים הלומדים באולפן לעברית באוניברסיטה, לפעילות ייחודית בספריית הילדים שלנו.
הסטודנטים באולפן מגיעים מכל מקום בעולם כמעט ובמגוון גילאים רחב, ישנם צעירים מאוד וישנם צעירים ברוחם המגיעים ללמוד עברית בגילאי 60-70.
לפני בוא הסטודנטים לפעילות בספריית הילדים, אני מבקשת לדעת מהיכן הם עלו לישראל ומכינה להם מגוון סיפורי עמים מתורגמים לעברית מארצות מוצאם.

המפגש עם ספרים מוכרים בעברית קלה בלווי תמונות שהם זוכרים מילדותם מהווה אמצעי נוסף המסייע להם ללמוד את השפה.
ישנם סטודנטים המגיעים למפגש ואינם מאמינים לי שאכן נמצאים אצלנו בספריה אגדות מתורגמות וסיפורי עם שהם מכירים, וכשאני מגישה להם ספרים אלו אוחזת בהם התרגשות רבה מאוד.

במהלך הפעילות מתחלקים הסטודנטים לקבוצות וכל קבוצה ממחיזה בעברית סיפור שבחרה, פעילות זו גורמת הנאה רבה למשתתפים וגם לי.


tat2
תלמידי האולפן ממחיזים (אנו מתנצלים על איכות התמונה)

רבים מהם אף ממשיכים להגיע אלינו לספריה באופן עצמאי במהלך לימודיהם באולפן וגם לאחריו על מנת לשפר את ידיעותיהם בשפה העברית.

עלי לציין שבתור עולה "ותיקה" פעילות זו מסבה לי הנאה רבה ואני רואה בה חשיבות רבה.

red_bullet.jpg הכנת הסקירה: טטיאנה דרובצקוי
כידוע, בין השנים 1975-1986 התקיים בארגנטינה משטר צבאי.
עצם העובדה שהצבא לקח לידיו את השלטון לא הייתה בחינת חידוש, לא בתולדות ארגנטינה ולא בתולדות יבשת דרום-אמריקה, אשר ידעו הפיכות והפיכות נגד רבות. החידוש היה בניהול "המלחמה המלוכלכת", כשה"חונטה" ( ‎ (juntaהשולטת דרסה ברגל גסה זכויות אדם ולא הבחינה בין נשים או גברים, זקנים וילדים.
כל חשוד היה בחינת אשם בהשתייכות לתא טרוריסטי עד שיוכיח את חפותו, אם אמנם התאפשר לו לעשות כן, ולרוב עינו, הרגו, ירו ולא נשאלו שאלות‎.
האוסף שלפנינו הוא ייחודי במובן זה שנאסף בעמל רב על ידי משפחות "הנעלמים", שם הזוי שניתן לאלפי איש ואישה אשר נעלמו, ואשר מעולם לא נשפטו על ידי מערכת כלשהי.
המספרים נעים בין 30,000 ל- 40,000 איש ואישה, בקרבם כ- 1,500 יהודים.
המספרים אינם מקבילים לאחוז היהודים באוכלוסיית ארגנטינה והם מבטאים ללא ספק את הפן האנטישמי שהתלווה למלחמה המלוכלכת. כדאי לציין שבמבצע "קונדור" הוכרז על שיתוף הפעולה בין ארגנטינה, צילה (באותה עת תחת שלטון הרודן פינושה), וברזיל, כך שאנשים שהצליחו לעבור את הגבול הוחזרו לעומת שבאו‎.

האוסף הגיע לספריית אוניברסיטת חיפה בזכות ארגון ממוריה (Memoria)
ארגון התנדבותי של כל אלו אשר חוו על בשרם את המשטר הצבאי ו/או ביקשו להנציח את יקיריהם. האוסף מתמקד בגזרי עיתון כמו גם דוחות שהתקבלו מאלו ששרדו את זוועות המשטר‎.

האוסף נמצא בארכיון אבא חושי חדר נדירים בספריה
תודה לעדינה צור ג'יג'י

כידוע, בין השנים 1975-1986 התקיים בארגנטינה משטר צבאי.
עצם העובדה שהצבא לקח לידיו את השלטון לא הייתה בחינת חידוש, לא בתולדות ארגנטינה ולא בתולדות יבשת דרום-אמריקה, אשר ידעו הפיכות והפיכות נגד רבות. החידוש היה בניהול "המלחמה המלוכלכת", כשה"חונטה" ( ‎ (juntaהשולטת דרסה ברגל גסה זכויות אדם ולא הבחינה בין נשים או גברים, זקנים וילדים.
כל חשוד היה בחינת אשם בהשתייכות לתא טרוריסטי עד שיוכיח את חפותו, אם אמנם התאפשר לו לעשות כן, ולרוב עינו, הרגו, ירו ולא נשאלו שאלות‎.
האוסף שלפנינו הוא ייחודי במובן זה שנאסף בעמל רב על ידי משפחות "הנעלמים", שם הזוי שניתן לאלפי איש ואישה אשר נעלמו, ואשר מעולם לא נשפטו על ידי מערכת כלשהי.
המספרים נעים בין 30,000 ל- 40,000 איש ואישה, בקרבם כ- 1,500 יהודים.
המספרים אינם מקבילים לאחוז היהודים באוכלוסיית ארגנטינה והם מבטאים ללא ספק את הפן האנטישמי שהתלווה למלחמה המלוכלכת. כדאי לציין שבמבצע "קונדור" הוכרז על שיתוף הפעולה בין ארגנטינה, צילה (באותה עת תחת שלטון הרודן פינושה), וברזיל, כך שאנשים שהצליחו לעבור את הגבול הוחזרו לעומת שבאו‎.

האוסף הגיע לספריית אוניברסיטת חיפה בזכות ארגון ממוריה (Memoria)
ארגון התנדבותי של כל אלו אשר חוו על בשרם את המשטר הצבאי ו/או ביקשו להנציח את יקיריהם. האוסף מתמקד בגזרי עיתון כמו גם דוחות שהתקבלו מאלו ששרדו את זוועות המשטר‎.

האוסף נמצא בארכיון אבא חושי חדר נדירים בספריה
תודה לעדינה צור ג'יג'י

שלישי, 15 ינואר 2008 00:00

ספרייה, ספרים ונוער עם פיגור

מזה מספר שנים מגיעים לפעילות בספריית הילדים של אוניברסיטת חיפה קבוצות של בני נוער בגילאי 14-21 בעלי פיגור בינוני מביה"ס גיל בחיפה.
הפעילות מתקיימת יום אחד בשבוע, במשך כשעה. התלמידים מגיעים בליווי המורות והסייעות של כל כיתה. מחקרים שונים ממליצים על הגישה הדידקטית טיפולית בשימוש בספריה ובספרים בקרב אוכלוסיה זו שרובה אינה יודעת קרוא וכתוב וחלקה אף אינה מדברת. לפי גישה זו על הספר להיות כלי להעברת מסרים היכולים לקדם את המפגר מבחינת המיומנויות הדרושות בחיי יומיום, ושימוש בספרות דמיונית או כזו בעלת עלילה מופשטת או מורכבת אינו רצוי. ניסיוננו בשטח מראה שהנחה מקובלת זו אינה מדויקת ולעיתים מטעה.

הפעילות שלנו מתקיימת תוך דגש רב על בחירה אישית ועצמאית של התלמידים, ולצורך כך אנו נעזרים באמצעי תיווך שונים ומגוונים, כמו למשל בחירה מתוך כרטיסיות בהן מיוצגים נושאים בתמונות פשוטות וברורות.

שמנו לב שהספרים והסיפורים שנבחרים על-ידי התלמידים וגורמים להם הנאה רבה אינם מתאימים לקריטריונים המומלצים בספרות. הם אוהבים סיפורי אגדות, וגם סיפורים ומוטיבים דמיוניים כמו קוסמים, מכשפות וכו'. רבים מהתלמידים מתעניינים ובוחרים בנושאים בהם מתעניינת אוכלוסיית בני-נוער בדרך כלל, כמו: התאהבות ואהבה, כדורגל וספורט, אקטואליה ועוד.
הנערות בוחרות לעתים קרובות ספרים העוסקים בטיפול בתינוקות, ורבים מתעניינים בספרי מידע עשירים בתמונות ובנושאים כמו בעלי-חיים, גוף האדם, בישול ומזון, ועוד.
במסגרת הפעילות אנו מקיימים הפעלות שונות עם הקבוצות בנושאים שונים: בחירת נושא אישי, סיפור חוויתי כיתתי והספר שלי על עצמי.
אנו משתמשים בתמונות מתוך Google Image כדי ליצור עבור כל אחד מהתלמידים יומן שנתי.

לפני כל חג, אנו מציגים על צג המחשב בספריה, תמונות שונות וסמלים המאפיינים את החג, כל תלמיד בתורו בוחר את התמונה החביבה עליו ומדפיס אותה, דבר המסב להם שמחה רבה.
(המחשב ומדפסת הצבע עליו עובדים התלמידים, תרומת קרן שלם לפעילות ייעודית זו)
אני עוסקת בפעילות זו כבר יותר מ- 10 שנים, עם חלק גדול מהתלמידים המגיעים אלינו יש לי ולצוות העובד איתי קשרים חמים מאוד.

דרך הפעילות בספריה, הבחירה האישית והעצמאית של התלמידים, הצוות החינוכי ואנו עוקבים אחר התפתחות הנערים ולומדים על עולמם הפנימי העשיר ומלא הדמיון.

אני מאמינה שכל אדם שבא במגע קרוב עם אוכלוסיה בעלות מוגבלות, אינו רואה עוד את המוגבלות, אלא את האדם, ותמיד יש לצפות להפתעות!

red_bullet.jpg הכנת הסקירה: תמי צוק
שלישי, 15 ינואר 2008 00:00

ספרייה, ספרים ונוער עם פיגור

מזה מספר שנים מגיעים לפעילות בספריית הילדים של אוניברסיטת חיפה קבוצות של בני נוער בגילאי 14-21 בעלי פיגור בינוני מביה"ס גיל בחיפה.
הפעילות מתקיימת יום אחד בשבוע, במשך כשעה. התלמידים מגיעים בליווי המורות והסייעות של כל כיתה. מחקרים שונים ממליצים על הגישה הדידקטית טיפולית בשימוש בספריה ובספרים בקרב אוכלוסיה זו שרובה אינה יודעת קרוא וכתוב וחלקה אף אינה מדברת. לפי גישה זו על הספר להיות כלי להעברת מסרים היכולים לקדם את המפגר מבחינת המיומנויות הדרושות בחיי יומיום, ושימוש בספרות דמיונית או כזו בעלת עלילה מופשטת או מורכבת אינו רצוי. ניסיוננו בשטח מראה שהנחה מקובלת זו אינה מדויקת ולעיתים מטעה.

הפעילות שלנו מתקיימת תוך דגש רב על בחירה אישית ועצמאית של התלמידים, ולצורך כך אנו נעזרים באמצעי תיווך שונים ומגוונים, כמו למשל בחירה מתוך כרטיסיות בהן מיוצגים נושאים בתמונות פשוטות וברורות.

שמנו לב שהספרים והסיפורים שנבחרים על-ידי התלמידים וגורמים להם הנאה רבה אינם מתאימים לקריטריונים המומלצים בספרות. הם אוהבים סיפורי אגדות, וגם סיפורים ומוטיבים דמיוניים כמו קוסמים, מכשפות וכו'. רבים מהתלמידים מתעניינים ובוחרים בנושאים בהם מתעניינת אוכלוסיית בני-נוער בדרך כלל, כמו: התאהבות ואהבה, כדורגל וספורט, אקטואליה ועוד.
הנערות בוחרות לעתים קרובות ספרים העוסקים בטיפול בתינוקות, ורבים מתעניינים בספרי מידע עשירים בתמונות ובנושאים כמו בעלי-חיים, גוף האדם, בישול ומזון, ועוד.
במסגרת הפעילות אנו מקיימים הפעלות שונות עם הקבוצות בנושאים שונים: בחירת נושא אישי, סיפור חוויתי כיתתי והספר שלי על עצמי.
אנו משתמשים בתמונות מתוך Google Image כדי ליצור עבור כל אחד מהתלמידים יומן שנתי.

לפני כל חג, אנו מציגים על צג המחשב בספריה, תמונות שונות וסמלים המאפיינים את החג, כל תלמיד בתורו בוחר את התמונה החביבה עליו ומדפיס אותה, דבר המסב להם שמחה רבה.
(המחשב ומדפסת הצבע עליו עובדים התלמידים, תרומת קרן שלם לפעילות ייעודית זו)
אני עוסקת בפעילות זו כבר יותר מ- 10 שנים, עם חלק גדול מהתלמידים המגיעים אלינו יש לי ולצוות העובד איתי קשרים חמים מאוד.

דרך הפעילות בספריה, הבחירה האישית והעצמאית של התלמידים, הצוות החינוכי ואנו עוקבים אחר התפתחות הנערים ולומדים על עולמם הפנימי העשיר ומלא הדמיון.

אני מאמינה שכל אדם שבא במגע קרוב עם אוכלוסיה בעלות מוגבלות, אינו רואה עוד את המוגבלות, אלא את האדם, ותמיד יש לצפות להפתעות!

red_bullet.jpg הכנת הסקירה: תמי צוק

dsc 0222

1.8.07 יומני היקר!

בעוד מספר ימים אמורות להתחיל החפירות לשם בניית האגף החדש של הספריה.
היום בצהרים התאספנו כל החברים באולם קוברסקי בספריה והרמנו כוס יין לרגל המאורע.
האוירה היתה מרוממת, ותחושת התרגשות של לפני מאורע היסטורי עמדה באויר.
החברים היו נרגשים.
אני כבר מחכה בקוצר רוח לתחילת החפירות.

10.8.07 אטימת החלונות

אתמול במהלך היום אטמו פועלים את כל חלונות המחלקה הפונים לכיוון החפירות.
תחושת אפלוליות וקרירות מסוימת פשטו במחלקה.

15.8.07 תחילת החפירות

היום החלו החפירות.
במידה והיו חששות מוקדמים הם נתבדו, רעש החפירות כמעט שאינו מורגש.
לעומת זאת הבחנו שעקב הסגירה ההרמטית של המחלקה ואי כניסת אור שמש ואויר לחדר התחיל להיעשות מעט קר.
שמתי לב שאם אני נוטה יותר ויותר להנמיך את קור המזגן, יסמין המחזיקה תחת שולחנה תנור חימום לימות הקיץ הקרים, החלה להביא שמיכת פוך קצרה לשעות הצהרים הקרות במיוחד.

15.9.07 התגברות הרעש

נראה שהשמחה על עוצמת רעש החפירות היתה מוקדמת מידי.
ככל שחולפים הימים הולך וגובר רעש החפירות.
יש תחושה של השתנות הדינמיקה הקבוצתית במחלקה.
אנשים יותר ויותר מכונסים בעצמם, פחות שיחות, פחות סיפורים, מאידך פחות ויכוחים.
לשם מה לצעוק אם בלאו הכי לא שומעים.
מהנהלה הומלץ לנו להשתמש באטמי אוזנים.
אני מקווה שכשנחזור מחופשת סוכות תפחת עוצמת הרעש.

15.10.07 פליטי השירותים הטכניים.

לא רק שעוצמת הרעש לא פחתה, נראה שמידי יום היא הולכת ומתחזקת כאלו הולכים ומתקרבים אלינו.
זהר היתה ראשונת הנוטשות את המחלקה עקב הרעש והמחסור בחמצן ובאור השמש ועברה לחדרו של הראש האקדמי.
כעבור מספר ימים נטשו בעקבותיה נירה ויסמין- לכתבי-עת, נטשה - לחדר נדירים, נוגה- ליעץ ואריאן בהתאם לרעש ולזמינות מקום פנוי.

וכך ניתן לראות לאחרונה פליטים של מחלקת השירותים הטכניים הסובבים כה וכה בספריה.
את אותן פליטות טכניות ניתן לזהות לפי ערמות הספרים שהן נושאות בידן האחת מ/אל מחלקת השירותים הטכניים, כאשר הן מקפידות שידן השניה תהיה פנויה לשם הגנה על אוזניהן במעין רפלקס מותנה לשם הגנה מפני הרעש למרות שהן כבר לא במחלקה וכבר אינן חשופות לרעש.
אני מקווה שהן תשובנה אלינו במהרה.

dsc 01930001


 18.10.07 הנחת היסודות לבניין החדש.

מהנהלה נמסר לנו שבשבוע הקרוב יחלו בהנחת הכלונסאות לבניין החדש.
נאמר לנו שבנוסף להתגברות הרעש, עקב העבודה על הקיר החיצוני של הספריה, יתכנו אף זעזועים שיורגשו בתוך הספריה.
הרהורי נטישה החלו לעלות במחשבתי.

27.10.07 יוממני היקקקר

תנאי העבודה במחלקה הפכו לבלתי נסבלים.
הרעש הפך להיות משני לרעידות הבלתי פוסקות של החדר.
הקימה בבוקר הולכת והופכת קשה מיום ליום בידיעה מה מצפה לי במשך היום.
יותר ויותר אנשים החלו להגיע מאוחר יותר למחלקה, ולסיים מאוחר יותר על מנת להרוויח כמה שיותר שעות שקט עם סיום החפירות, בערך בסביבות 16:30.
16:30 היא גם השעה שבה החלו לשתות אצלנו במחלקה את הקפה של הבוקר, ברוגע וללא חשש...
היום נקראתי לרחל לבירור עקב טעויות כתיב שנתגלו בקטלוגים שעשיתי.
טענותי על כך שהטעויות נגרמו כנראה עקב תרעדת בלתי נשלטת של המקלדת (להלן תבנ"ה) נתקלו באזניים אטומות.
" על מידענים הנמצאים בחוד החנית של הטכנולוגיה, המשתנה תדירות, לדעת להתגבר גם על מצבי סביבה משתנים"
" אבל הם משתנים נורא מהר" ניסיתי להסביר, " המקלדת כל הזמן זזה"
אך הדברים נתקלו כאמור באוזניים אטומות.
בדיעבד בהחלט יתכן שרחל פשוט ישמה את המלצות ההנהלה והשתמשה באטמי אוזניים ועקב כך לא שעתה לטענותי.

15.10.07 חידושים בפילוסופיה

נתבקשתי על ידי אחד מחוקרי החוג לפילוסופיה לאתר בעבורו חומר על ה "פטרנליזם הדיסלקטי של שלגל"
כאשר ניסיתי לברר עימו כיצד הגיע לנושא זה התברר שהדבר נובע כנראה מטעות כתיב שארעה עקב תבנ"ה (ראה להלן ) כאשר הכנסתי נושאים לאחד הספרים שמינתי ותמורת ה "מטריאליזם הדיאלקטי של הגל" הוקלד בטעות ה " פטרנליזם הדיסלקטי של שלגל"
על מנת שלא לאכזב את המרצה ובכך גם להודות בטעותנו, הוחל לאחרונה ברכישה מזורזת של ספריו של שלגל.
אני מאמין שבעזרת עבודה מאומצת מחשבה ביקורתית וקמצוץ של יצירתיות אנו עוד נמצא נושא זה ובספר דברי הימים של הפילוסופיה עוד יכתב כי באוניברסיטת חיפה נתגלה לראשונה ה " פטרנליזם הדיסלקטי של שלגל"

29.10.07 שינוי היערכות במחלקת המדיה

מסתבר שתנאי העבודה הבלתי אפשריים נותנים אותותיהם גם במחלקות אחרות הצמודות לקיר החזית.
אדם אשר ניתח את תמונת המונה ליזה של לאונרדו דה-וינצי טען בתוקף שהמונה ליזה קרצה לו.
למרות שהוסבר לו שאכן מבע פניה של המונה ליזה יכול להטעות ולגרום לאדם להאמין שאוטוטו היא עומדת לקרוץ לו, היא לא קרצה לאיש כבר מאות שנים, המשיך אותו אדם לדבוק בתוקף בגרסתו.
כאשר אנשים נוספים החלו להתלונן על כך שהמונה ליזה קרצה להם ( אגב, לא תמיד באותה העין) הופנם במחלקת המדיה שהיא ניצבת בפני בעיה.
לנוכח מרכזיותה של התמונה בתולדות האומנות ופגיעה אפשרית בזכיות יוצרים העלולה להיגרם בעקבות שינוי סטטוס התמונה, הוחלט שלא להחליט לעת עתה ולחכות עם ההחלטה עד יעברו רעש ורעד.
מאידך, הוחלט לידע את המשתמשים המנתחים תמונה זו, כי יתכן והמונה ליזה תקרוץ להם אך אין לראות בקריצה זו איזה שהוא רמז או נסיון/ השתמעות כלשהיא להזמנה על רקע מיני והיא נגרמת כנראה מסיבות חיצוניות בלבד.
בנוסף הוחלט במחלקת המדיה על הפסקת חלוקת האוזניות לאנשים הבאים לצפות בסרטים או לשמוע מוסיקה כי בלאו הכי לא שומעים כלום וכך לפחות ניתן יהיה להאט את קצב הבלאי של האוזניות.


























03.11.07  בעיית מכרסמים

לאחרונה צצה בעיה חדשה במחלקה - מכת מכרסמים.
עקב הפגיעה הקשה בנישה האקולוגית שלהם בעטיין של החפירות, מצאו להם מכרסמים רבים מפלט בצל קירות מחלקתנו.
עקב מספרם הרב והזמן שידרש לשם לכידתם נתבקשו משכימי הקום במחלקתנו לעורר ולגרום כמה שיותר רעש ותכונה עם הגעתם לעבודה ובכך לאפשר עד כמה שניתן מעבר מסודר של המחלקה ממכרסמי הלילה, למקטלגי היום.
בנוסף לכך כנראה שעקב חוסר הבהירות בין זמני היום והלילה במחלקה, עקב אטימותה לעולם החיצון התברר שחלק מן המכרסמים התבלבלו כנראה והמשכו במלאכת הכרסום גם במהלך היום וכך מתחלפים להם רעשי החפירות עם קולות הכרסום.
מההנהלה נמסר שעל מנת להימנע מעוגמת נפש (גם אם היא אינה פותרת את צחנת הרפש) מומלץ לעובדים להימנע מהסרת אטמי האוזניים עד צאתם מן המחלקה.
הדבר היחיד אשר נותר בלתי מובן מבחינתי, הוא מדוע מצאו המכרסמים מפלט אך ורק במחלקתנו ולא גם במחלקות אחרות. אך על כך אין לי ולו שמץ של מושג.

9.11.07 סדנת התמודדות

בנסיון לעזור לאנשים להתגבר על המצוקות הנגרמות כתוצאה מהחפירות, ארגנה לנו ההנהלה סדנא להתמודדות עם מצבי שחק דחק דחף וטחב.
בסדנא למדנו על תיאוריות שונות ומענינות להתמודדות עם המצב, בהן תיאוריות "הילד המסתגל", "ההורה הבוגר", "העובד האומלל", ו "הקבלן החופר". היה מרתק.
מה חבל שהסדנא הסתימה טרם זמנה כאשר המנחה טענה שסדנא לחוד ומציאות לחוד ויש תנאים אלמנטריים כמו חמצן, יכולת לעמוד במקום ללא רעידות בלתי פוסקות והאפשרות לשמוע את מה שאתה אומר, שעליהן היא אינה מוכנה לוותר.
המנחה ציינה שהיא תשמח להמשיך ולהעביר לנו את הסדנא אך בזמן ובמקום אחרים (או לחלופין באותו זמן אך במקום אחר, או לחלופין (2) באותו מקום אך בזמן אחר).
לסיום היא המליצה לנו לצפות בסרטו של אפרים קישון - "תעלת בלאומיך" גם כדרך להתמודדות עם המצב אך גם בשל העובדה שתנאי הצפייה הנוכחיים במדיה לא רק שלא יפריעו לצפייה בסרט, במקומות רבים בסרט הם אף עדיפים על הפסקול המקורי.


























09.11.07 בדיקת רמת חמצן ו CO2 במחלקה

איש גדול ונמרץ נכנס בצהרים למחלקה ועשה תנועות החלטיות עם ידיו כלפי כל מיני כיוונים.
לשאלתי על פשר תנועותיו הוא הראה על מכשיר קטן שהחזיק באחת מידיו ואמר שהוא בודק את רמת החמצן ופליטת הCO2 במחלקה.
"כל המדדים תקינים" הוא אמר.
"יפה", אמרתי "אני שמח לשמוע"
"ואיך נראים לך האנשים? מתנהגים כרגיל?"
" Are you talking to me?" שאלתי
הסתכלנו כה וכה אך לא נמצא אף אחד מלבדי בחדר.
"לחלוטין" עניתי "תפקוד ושפיות האנשים במחלקה לא השתנו כהוא זה במהלך החודשים האחרונים"
" ושתדע לך" הוספתי "שכמידענים הנמצאים בחוד החנית של הטכנולוגיה, אנו ערוכים להתגבר גם על מצבי סביבה המשתנים קיצונית ואנו נמשיך לרכוש, לקטלג ולמיין ספרים ולהכניסם לאוסף בכל מצב, מלבד כמובן בימי ו"

 19.11.07 גנרל חורף
גנרל חורף חזר אלינו ליום אחד וכאשר הגענו בבוקר למחלקה מצאנו שלוליות מים אשר ניקוו ליד שולחנה של יסמין ממקום הנזילה הקבוע.
דמעות אושר הציפוני והתרגשות שאין לתאר אחזה בי לנוכח שלוליות אלו של יציבות בתוך הכאוס המשתולל של השינוי אותו אנו חווים בחודשים האחרונים.

26.11.07 יומני היקר

אכן ימים קשים עוברים עלינו לאחרונה.
לעיתים זה נראה כאילו מצויים אנו בחשכת ימי הביניים של הספריה, לפני המעבר לעת החדשה/ אגף החדש.
וכאשר נעבור...
קרני השמש החמימות ישובו לחמם ולהאיר את משכננו.
משבי רוח קרירים ישובו להרעיד את שערות החישה העדינות שבאפנו.
משבי רוח אשר יביאו אלינו את להג האנשים המשוחחים בפטיו
ואשר ישאו אלינו את ניחוחות הקפה המעוררים ואת ריחם המתקתק של המאפים, אותם קנו האנשים בבית הקפה של הספריה - The Library coffee shop


dsc 0222

1.8.07 יומני היקר!

בעוד מספר ימים אמורות להתחיל החפירות לשם בניית האגף החדש של הספריה.
היום בצהרים התאספנו כל החברים באולם קוברסקי בספריה והרמנו כוס יין לרגל המאורע.
האוירה היתה מרוממת, ותחושת התרגשות של לפני מאורע היסטורי עמדה באויר.
החברים היו נרגשים.
אני כבר מחכה בקוצר רוח לתחילת החפירות.

10.8.07 אטימת החלונות

אתמול במהלך היום אטמו פועלים את כל חלונות המחלקה הפונים לכיוון החפירות.
תחושת אפלוליות וקרירות מסוימת פשטו במחלקה.

15.8.07 תחילת החפירות

היום החלו החפירות.
במידה והיו חששות מוקדמים הם נתבדו, רעש החפירות כמעט שאינו מורגש.
לעומת זאת הבחנו שעקב הסגירה ההרמטית של המחלקה ואי כניסת אור שמש ואויר לחדר התחיל להיעשות מעט קר.
שמתי לב שאם אני נוטה יותר ויותר להנמיך את קור המזגן, יסמין המחזיקה תחת שולחנה תנור חימום לימות הקיץ הקרים, החלה להביא שמיכת פוך קצרה לשעות הצהרים הקרות במיוחד.

15.9.07 התגברות הרעש

נראה שהשמחה על עוצמת רעש החפירות היתה מוקדמת מידי.
ככל שחולפים הימים הולך וגובר רעש החפירות.
יש תחושה של השתנות הדינמיקה הקבוצתית במחלקה.
אנשים יותר ויותר מכונסים בעצמם, פחות שיחות, פחות סיפורים, מאידך פחות ויכוחים.
לשם מה לצעוק אם בלאו הכי לא שומעים.
מהנהלה הומלץ לנו להשתמש באטמי אוזנים.
אני מקווה שכשנחזור מחופשת סוכות תפחת עוצמת הרעש.

15.10.07 פליטי השירותים הטכניים.

לא רק שעוצמת הרעש לא פחתה, נראה שמידי יום היא הולכת ומתחזקת כאלו הולכים ומתקרבים אלינו.
זהר היתה ראשונת הנוטשות את המחלקה עקב הרעש והמחסור בחמצן ובאור השמש ועברה לחדרו של הראש האקדמי.
כעבור מספר ימים נטשו בעקבותיה נירה ויסמין- לכתבי-עת, נטשה - לחדר נדירים, נוגה- ליעץ ואריאן בהתאם לרעש ולזמינות מקום פנוי.

וכך ניתן לראות לאחרונה פליטים של מחלקת השירותים הטכניים הסובבים כה וכה בספריה.
את אותן פליטות טכניות ניתן לזהות לפי ערמות הספרים שהן נושאות בידן האחת מ/אל מחלקת השירותים הטכניים, כאשר הן מקפידות שידן השניה תהיה פנויה לשם הגנה על אוזניהן במעין רפלקס מותנה לשם הגנה מפני הרעש למרות שהן כבר לא במחלקה וכבר אינן חשופות לרעש.
אני מקווה שהן תשובנה אלינו במהרה.

dsc 01930001


 18.10.07 הנחת היסודות לבניין החדש.

מהנהלה נמסר לנו שבשבוע הקרוב יחלו בהנחת הכלונסאות לבניין החדש.
נאמר לנו שבנוסף להתגברות הרעש, עקב העבודה על הקיר החיצוני של הספריה, יתכנו אף זעזועים שיורגשו בתוך הספריה.
הרהורי נטישה החלו לעלות במחשבתי.

27.10.07 יוממני היקקקר

תנאי העבודה במחלקה הפכו לבלתי נסבלים.
הרעש הפך להיות משני לרעידות הבלתי פוסקות של החדר.
הקימה בבוקר הולכת והופכת קשה מיום ליום בידיעה מה מצפה לי במשך היום.
יותר ויותר אנשים החלו להגיע מאוחר יותר למחלקה, ולסיים מאוחר יותר על מנת להרוויח כמה שיותר שעות שקט עם סיום החפירות, בערך בסביבות 16:30.
16:30 היא גם השעה שבה החלו לשתות אצלנו במחלקה את הקפה של הבוקר, ברוגע וללא חשש...
היום נקראתי לרחל לבירור עקב טעויות כתיב שנתגלו בקטלוגים שעשיתי.
טענותי על כך שהטעויות נגרמו כנראה עקב תרעדת בלתי נשלטת של המקלדת (להלן תבנ"ה) נתקלו באזניים אטומות.
" על מידענים הנמצאים בחוד החנית של הטכנולוגיה, המשתנה תדירות, לדעת להתגבר גם על מצבי סביבה משתנים"
" אבל הם משתנים נורא מהר" ניסיתי להסביר, " המקלדת כל הזמן זזה"
אך הדברים נתקלו כאמור באוזניים אטומות.
בדיעבד בהחלט יתכן שרחל פשוט ישמה את המלצות ההנהלה והשתמשה באטמי אוזניים ועקב כך לא שעתה לטענותי.

15.10.07 חידושים בפילוסופיה

נתבקשתי על ידי אחד מחוקרי החוג לפילוסופיה לאתר בעבורו חומר על ה "פטרנליזם הדיסלקטי של שלגל"
כאשר ניסיתי לברר עימו כיצד הגיע לנושא זה התברר שהדבר נובע כנראה מטעות כתיב שארעה עקב תבנ"ה (ראה להלן ) כאשר הכנסתי נושאים לאחד הספרים שמינתי ותמורת ה "מטריאליזם הדיאלקטי של הגל" הוקלד בטעות ה " פטרנליזם הדיסלקטי של שלגל"
על מנת שלא לאכזב את המרצה ובכך גם להודות בטעותנו, הוחל לאחרונה ברכישה מזורזת של ספריו של שלגל.
אני מאמין שבעזרת עבודה מאומצת מחשבה ביקורתית וקמצוץ של יצירתיות אנו עוד נמצא נושא זה ובספר דברי הימים של הפילוסופיה עוד יכתב כי באוניברסיטת חיפה נתגלה לראשונה ה " פטרנליזם הדיסלקטי של שלגל"

29.10.07 שינוי היערכות במחלקת המדיה

מסתבר שתנאי העבודה הבלתי אפשריים נותנים אותותיהם גם במחלקות אחרות הצמודות לקיר החזית.
אדם אשר ניתח את תמונת המונה ליזה של לאונרדו דה-וינצי טען בתוקף שהמונה ליזה קרצה לו.
למרות שהוסבר לו שאכן מבע פניה של המונה ליזה יכול להטעות ולגרום לאדם להאמין שאוטוטו היא עומדת לקרוץ לו, היא לא קרצה לאיש כבר מאות שנים, המשיך אותו אדם לדבוק בתוקף בגרסתו.
כאשר אנשים נוספים החלו להתלונן על כך שהמונה ליזה קרצה להם ( אגב, לא תמיד באותה העין) הופנם במחלקת המדיה שהיא ניצבת בפני בעיה.
לנוכח מרכזיותה של התמונה בתולדות האומנות ופגיעה אפשרית בזכיות יוצרים העלולה להיגרם בעקבות שינוי סטטוס התמונה, הוחלט שלא להחליט לעת עתה ולחכות עם ההחלטה עד יעברו רעש ורעד.
מאידך, הוחלט לידע את המשתמשים המנתחים תמונה זו, כי יתכן והמונה ליזה תקרוץ להם אך אין לראות בקריצה זו איזה שהוא רמז או נסיון/ השתמעות כלשהיא להזמנה על רקע מיני והיא נגרמת כנראה מסיבות חיצוניות בלבד.
בנוסף הוחלט במחלקת המדיה על הפסקת חלוקת האוזניות לאנשים הבאים לצפות בסרטים או לשמוע מוסיקה כי בלאו הכי לא שומעים כלום וכך לפחות ניתן יהיה להאט את קצב הבלאי של האוזניות.


























03.11.07  בעיית מכרסמים

לאחרונה צצה בעיה חדשה במחלקה - מכת מכרסמים.
עקב הפגיעה הקשה בנישה האקולוגית שלהם בעטיין של החפירות, מצאו להם מכרסמים רבים מפלט בצל קירות מחלקתנו.
עקב מספרם הרב והזמן שידרש לשם לכידתם נתבקשו משכימי הקום במחלקתנו לעורר ולגרום כמה שיותר רעש ותכונה עם הגעתם לעבודה ובכך לאפשר עד כמה שניתן מעבר מסודר של המחלקה ממכרסמי הלילה, למקטלגי היום.
בנוסף לכך כנראה שעקב חוסר הבהירות בין זמני היום והלילה במחלקה, עקב אטימותה לעולם החיצון התברר שחלק מן המכרסמים התבלבלו כנראה והמשכו במלאכת הכרסום גם במהלך היום וכך מתחלפים להם רעשי החפירות עם קולות הכרסום.
מההנהלה נמסר שעל מנת להימנע מעוגמת נפש (גם אם היא אינה פותרת את צחנת הרפש) מומלץ לעובדים להימנע מהסרת אטמי האוזניים עד צאתם מן המחלקה.
הדבר היחיד אשר נותר בלתי מובן מבחינתי, הוא מדוע מצאו המכרסמים מפלט אך ורק במחלקתנו ולא גם במחלקות אחרות. אך על כך אין לי ולו שמץ של מושג.

9.11.07 סדנת התמודדות

בנסיון לעזור לאנשים להתגבר על המצוקות הנגרמות כתוצאה מהחפירות, ארגנה לנו ההנהלה סדנא להתמודדות עם מצבי שחק דחק דחף וטחב.
בסדנא למדנו על תיאוריות שונות ומענינות להתמודדות עם המצב, בהן תיאוריות "הילד המסתגל", "ההורה הבוגר", "העובד האומלל", ו "הקבלן החופר". היה מרתק.
מה חבל שהסדנא הסתימה טרם זמנה כאשר המנחה טענה שסדנא לחוד ומציאות לחוד ויש תנאים אלמנטריים כמו חמצן, יכולת לעמוד במקום ללא רעידות בלתי פוסקות והאפשרות לשמוע את מה שאתה אומר, שעליהן היא אינה מוכנה לוותר.
המנחה ציינה שהיא תשמח להמשיך ולהעביר לנו את הסדנא אך בזמן ובמקום אחרים (או לחלופין באותו זמן אך במקום אחר, או לחלופין (2) באותו מקום אך בזמן אחר).
לסיום היא המליצה לנו לצפות בסרטו של אפרים קישון - "תעלת בלאומיך" גם כדרך להתמודדות עם המצב אך גם בשל העובדה שתנאי הצפייה הנוכחיים במדיה לא רק שלא יפריעו לצפייה בסרט, במקומות רבים בסרט הם אף עדיפים על הפסקול המקורי.


























09.11.07 בדיקת רמת חמצן ו CO2 במחלקה

איש גדול ונמרץ נכנס בצהרים למחלקה ועשה תנועות החלטיות עם ידיו כלפי כל מיני כיוונים.
לשאלתי על פשר תנועותיו הוא הראה על מכשיר קטן שהחזיק באחת מידיו ואמר שהוא בודק את רמת החמצן ופליטת הCO2 במחלקה.
"כל המדדים תקינים" הוא אמר.
"יפה", אמרתי "אני שמח לשמוע"
"ואיך נראים לך האנשים? מתנהגים כרגיל?"
" Are you talking to me?" שאלתי
הסתכלנו כה וכה אך לא נמצא אף אחד מלבדי בחדר.
"לחלוטין" עניתי "תפקוד ושפיות האנשים במחלקה לא השתנו כהוא זה במהלך החודשים האחרונים"
" ושתדע לך" הוספתי "שכמידענים הנמצאים בחוד החנית של הטכנולוגיה, אנו ערוכים להתגבר גם על מצבי סביבה המשתנים קיצונית ואנו נמשיך לרכוש, לקטלג ולמיין ספרים ולהכניסם לאוסף בכל מצב, מלבד כמובן בימי ו"

 19.11.07 גנרל חורף
גנרל חורף חזר אלינו ליום אחד וכאשר הגענו בבוקר למחלקה מצאנו שלוליות מים אשר ניקוו ליד שולחנה של יסמין ממקום הנזילה הקבוע.
דמעות אושר הציפוני והתרגשות שאין לתאר אחזה בי לנוכח שלוליות אלו של יציבות בתוך הכאוס המשתולל של השינוי אותו אנו חווים בחודשים האחרונים.

26.11.07 יומני היקר

אכן ימים קשים עוברים עלינו לאחרונה.
לעיתים זה נראה כאילו מצויים אנו בחשכת ימי הביניים של הספריה, לפני המעבר לעת החדשה/ אגף החדש.
וכאשר נעבור...
קרני השמש החמימות ישובו לחמם ולהאיר את משכננו.
משבי רוח קרירים ישובו להרעיד את שערות החישה העדינות שבאפנו.
משבי רוח אשר יביאו אלינו את להג האנשים המשוחחים בפטיו
ואשר ישאו אלינו את ניחוחות הקפה המעוררים ואת ריחם המתקתק של המאפים, אותם קנו האנשים בבית הקפה של הספריה - The Library coffee shop

צילה הראל

red_bullet.jpg ניו יורק: ספרנות בשנות השבעים
כשגרתי בבפלו, ניו יורק וסיימתי את לימודיי בפסיכולוגיה ובצרפתית לתואר ראשון, חיפשתי בשנתוני האוניברסיטאות מה ללמוד לתואר שני. תיאור תחום הספרנות כמקצוע רב תחומי, הדורש ידיעת שפות וידע כללי נרחב מחד, ועיסוק באנשים מאידך, נראה לי מעניין ואף מרתק - ואכן הוא נשאר כך עבורי עד היום לאחר כ-37 שנים במקצוע...

למדתי לתואר שני בספרנות ב-SUNY at Buffalo
בתחילת שנות ה-70, בתקופה שהחל בה, לראשונה, התהליך של מעבר לחומר לא ספרי (אז עוד לא שמעו על "אלקטרוני"), ומחשוב בספריות היה עדיין בחיתוליו.

red_bullet.jpg חיפה: עליה וקליטה מהירה בספריה
כשעליתי לארץ ב- 1974, מייד התחלתי לעבוד בספריה של אוניברסיטת חיפה במחלקת היעץ, אותה גם ניהלתי מ- 1975 עד 1977 ובה הייתי אחראית, בין השאר, על שירות Dialog - שירות של חיפושים ממוחשבים במאגרי מידע שנערך רק על-ידי הספרנים עבור הלקוחות באמצעות תקשורת בלתי מקוונת. שירות זה נחשב אז לחדשני.
כשהוזמנתי לראשונה, בהיותי עולה חדשה שאינה בקיאה בשפה ואינה מתמצאת בגיאוגרפיה המקומית, להרצות ביום עיון מקצועי של ASI-ASMI , נחרדתי לגלות, כשהגעתי לספריה הציבורית בנהריה, שעשיתי טעות גורלית - יום העיון התקיים בנתניה!
גם אחרי השתתפות באינספור כנסים, את ההרצאה שהוחמצה לא אשכח...
במהלך השנים השתתפתי בכנסים בארץ ובחו"ל, ובמסגרת נסיעותיי עם בעלי לשבתונים בארה"ב ובקנדה - הזדמן לי לעבוד בספריות מסוגים שונים, כגון הספריה הממשלתית של מדינת מישיגן, הספריה של מכללת אוקסידנטל בלוס אנג'לס, ספריית האוניברסיטה של בפלו ומרכז המידע של PetroCanada, חברת הנפט הלאומית של קנדה. התנסויות מקצועיות אלה הרחיבו את נסיוני ואת השכלתי.

red_bullet.jpg משבתון למחלקת הרכש בספריה
כשחזרנו משבתון ב- 1992 עברתי לעבוד במחלקת הרכש שבספריה, שבענף השירותים הטכניים בה אני עובדת עד היום. במסגרת תפקידי, אני אחראית על:
תחום רכש לועזי: כולל איתור והפצת מידע על פריטים לרכישה, ועל הקשר עם הספקים השונים כדי לקבל תנאי מסחר טובים ושירות הולם עבור הספריה.
מתנות וחילופין: קיום קשר עם תורמים פוטנציאליים לספריה, קבלת ספרים במתנה ופיקוח על הטיפול בהם, עדכון האתר של ידידי הספריה, ארגון מכירות ספרים, וטיפול בתרומות של ספרים לגופים ציבוריים ובהסדרי חילופין עם ספריות אחרות.
פיתוח אוסף: ריכוז צוות אנשי הקשר של הספריה עם חוגי הלימוד השונים באוניברסיטה, ובניית אוסף הספריה, במיוחד בתחומי לימוד חדשים.
עיסוק זה מהווה מקור לסיפוק רב בעבודה: החל בפגישה עם נציגי החוג וקביעת מדיניות הרכישה, בחירת החומרים הדרושים, תקצוב הרכישה, בחירת הספק והזמנת החומר וקבלתו, וכלה בהעמדת החומר שהתקבל, בסופו של התהליך, לרשות המשתמשים.
במהלך השנים הייתי פעילה בוועדות לאומיות, שדרכן התאפשר לי ליזום ולהשפיע:

הקמתי ועדה בינאוניברסיטאית לענייני יעץ והדרכה.

כיהנתי כיו"ר של תת-הוועדה הבינאוניברסיטאית לרכש.

כיהנתי כיו"ר ועדת הרכש של קונסורציום הצפון.

red_bullet.jpg עבודה מגוונת ומאתגרת:
בזכות היותה של ספריית אוניברסיטת חיפה ספריה מרכזית, העבודה בה מספקת הזדמנות להכיר את כל תחומי הלימודים והמחקר, ולהיות בקשר עם חוקרים רבים.
העבודה מעניקה לי, כספרנית, זווית ראייה רחבה של הצרכים האקדמיים, אך גם מקשה עליי לתמרן בין דרישות הסגל האקדמי לחומרים למחקר ולהוראה לבין מגבלות תקציביות.
השינויים והחידושים הבלתי פוסקים שקורים בתחום המידע והספרנות - הם שעושים את העבודה למגוונת ולמאתגרת.

red_bullet.jpg הכנת הסקירה: יסמין אלעד