סקירות ועדכונים
סקירות ועדכונים
שלישי, 15 ינואר 2008 00:00

ספרייה, ספרים ונוער עם פיגור

מזה מספר שנים מגיעים לפעילות בספריית הילדים של אוניברסיטת חיפה קבוצות של בני נוער בגילאי 14-21 בעלי פיגור בינוני מביה"ס גיל בחיפה.
הפעילות מתקיימת יום אחד בשבוע, במשך כשעה. התלמידים מגיעים בליווי המורות והסייעות של כל כיתה. מחקרים שונים ממליצים על הגישה הדידקטית טיפולית בשימוש בספריה ובספרים בקרב אוכלוסיה זו שרובה אינה יודעת קרוא וכתוב וחלקה אף אינה מדברת. לפי גישה זו על הספר להיות כלי להעברת מסרים היכולים לקדם את המפגר מבחינת המיומנויות הדרושות בחיי יומיום, ושימוש בספרות דמיונית או כזו בעלת עלילה מופשטת או מורכבת אינו רצוי. ניסיוננו בשטח מראה שהנחה מקובלת זו אינה מדויקת ולעיתים מטעה.

הפעילות שלנו מתקיימת תוך דגש רב על בחירה אישית ועצמאית של התלמידים, ולצורך כך אנו נעזרים באמצעי תיווך שונים ומגוונים, כמו למשל בחירה מתוך כרטיסיות בהן מיוצגים נושאים בתמונות פשוטות וברורות.

שמנו לב שהספרים והסיפורים שנבחרים על-ידי התלמידים וגורמים להם הנאה רבה אינם מתאימים לקריטריונים המומלצים בספרות. הם אוהבים סיפורי אגדות, וגם סיפורים ומוטיבים דמיוניים כמו קוסמים, מכשפות וכו'. רבים מהתלמידים מתעניינים ובוחרים בנושאים בהם מתעניינת אוכלוסיית בני-נוער בדרך כלל, כמו: התאהבות ואהבה, כדורגל וספורט, אקטואליה ועוד.
הנערות בוחרות לעתים קרובות ספרים העוסקים בטיפול בתינוקות, ורבים מתעניינים בספרי מידע עשירים בתמונות ובנושאים כמו בעלי-חיים, גוף האדם, בישול ומזון, ועוד.
במסגרת הפעילות אנו מקיימים הפעלות שונות עם הקבוצות בנושאים שונים: בחירת נושא אישי, סיפור חוויתי כיתתי והספר שלי על עצמי.
אנו משתמשים בתמונות מתוך Google Image כדי ליצור עבור כל אחד מהתלמידים יומן שנתי.

לפני כל חג, אנו מציגים על צג המחשב בספריה, תמונות שונות וסמלים המאפיינים את החג, כל תלמיד בתורו בוחר את התמונה החביבה עליו ומדפיס אותה, דבר המסב להם שמחה רבה.
(המחשב ומדפסת הצבע עליו עובדים התלמידים, תרומת קרן שלם לפעילות ייעודית זו)
אני עוסקת בפעילות זו כבר יותר מ- 10 שנים, עם חלק גדול מהתלמידים המגיעים אלינו יש לי ולצוות העובד איתי קשרים חמים מאוד.

דרך הפעילות בספריה, הבחירה האישית והעצמאית של התלמידים, הצוות החינוכי ואנו עוקבים אחר התפתחות הנערים ולומדים על עולמם הפנימי העשיר ומלא הדמיון.

אני מאמינה שכל אדם שבא במגע קרוב עם אוכלוסיה בעלות מוגבלות, אינו רואה עוד את המוגבלות, אלא את האדם, ותמיד יש לצפות להפתעות!

red_bullet.jpg הכנת הסקירה: תמי צוק
שלישי, 15 ינואר 2008 00:00

ספרייה, ספרים ונוער עם פיגור

מזה מספר שנים מגיעים לפעילות בספריית הילדים של אוניברסיטת חיפה קבוצות של בני נוער בגילאי 14-21 בעלי פיגור בינוני מביה"ס גיל בחיפה.
הפעילות מתקיימת יום אחד בשבוע, במשך כשעה. התלמידים מגיעים בליווי המורות והסייעות של כל כיתה. מחקרים שונים ממליצים על הגישה הדידקטית טיפולית בשימוש בספריה ובספרים בקרב אוכלוסיה זו שרובה אינה יודעת קרוא וכתוב וחלקה אף אינה מדברת. לפי גישה זו על הספר להיות כלי להעברת מסרים היכולים לקדם את המפגר מבחינת המיומנויות הדרושות בחיי יומיום, ושימוש בספרות דמיונית או כזו בעלת עלילה מופשטת או מורכבת אינו רצוי. ניסיוננו בשטח מראה שהנחה מקובלת זו אינה מדויקת ולעיתים מטעה.

הפעילות שלנו מתקיימת תוך דגש רב על בחירה אישית ועצמאית של התלמידים, ולצורך כך אנו נעזרים באמצעי תיווך שונים ומגוונים, כמו למשל בחירה מתוך כרטיסיות בהן מיוצגים נושאים בתמונות פשוטות וברורות.

שמנו לב שהספרים והסיפורים שנבחרים על-ידי התלמידים וגורמים להם הנאה רבה אינם מתאימים לקריטריונים המומלצים בספרות. הם אוהבים סיפורי אגדות, וגם סיפורים ומוטיבים דמיוניים כמו קוסמים, מכשפות וכו'. רבים מהתלמידים מתעניינים ובוחרים בנושאים בהם מתעניינת אוכלוסיית בני-נוער בדרך כלל, כמו: התאהבות ואהבה, כדורגל וספורט, אקטואליה ועוד.
הנערות בוחרות לעתים קרובות ספרים העוסקים בטיפול בתינוקות, ורבים מתעניינים בספרי מידע עשירים בתמונות ובנושאים כמו בעלי-חיים, גוף האדם, בישול ומזון, ועוד.
במסגרת הפעילות אנו מקיימים הפעלות שונות עם הקבוצות בנושאים שונים: בחירת נושא אישי, סיפור חוויתי כיתתי והספר שלי על עצמי.
אנו משתמשים בתמונות מתוך Google Image כדי ליצור עבור כל אחד מהתלמידים יומן שנתי.

לפני כל חג, אנו מציגים על צג המחשב בספריה, תמונות שונות וסמלים המאפיינים את החג, כל תלמיד בתורו בוחר את התמונה החביבה עליו ומדפיס אותה, דבר המסב להם שמחה רבה.
(המחשב ומדפסת הצבע עליו עובדים התלמידים, תרומת קרן שלם לפעילות ייעודית זו)
אני עוסקת בפעילות זו כבר יותר מ- 10 שנים, עם חלק גדול מהתלמידים המגיעים אלינו יש לי ולצוות העובד איתי קשרים חמים מאוד.

דרך הפעילות בספריה, הבחירה האישית והעצמאית של התלמידים, הצוות החינוכי ואנו עוקבים אחר התפתחות הנערים ולומדים על עולמם הפנימי העשיר ומלא הדמיון.

אני מאמינה שכל אדם שבא במגע קרוב עם אוכלוסיה בעלות מוגבלות, אינו רואה עוד את המוגבלות, אלא את האדם, ותמיד יש לצפות להפתעות!

red_bullet.jpg הכנת הסקירה: תמי צוק

dsc 0222

1.8.07 יומני היקר!

בעוד מספר ימים אמורות להתחיל החפירות לשם בניית האגף החדש של הספריה.
היום בצהרים התאספנו כל החברים באולם קוברסקי בספריה והרמנו כוס יין לרגל המאורע.
האוירה היתה מרוממת, ותחושת התרגשות של לפני מאורע היסטורי עמדה באויר.
החברים היו נרגשים.
אני כבר מחכה בקוצר רוח לתחילת החפירות.

10.8.07 אטימת החלונות

אתמול במהלך היום אטמו פועלים את כל חלונות המחלקה הפונים לכיוון החפירות.
תחושת אפלוליות וקרירות מסוימת פשטו במחלקה.

15.8.07 תחילת החפירות

היום החלו החפירות.
במידה והיו חששות מוקדמים הם נתבדו, רעש החפירות כמעט שאינו מורגש.
לעומת זאת הבחנו שעקב הסגירה ההרמטית של המחלקה ואי כניסת אור שמש ואויר לחדר התחיל להיעשות מעט קר.
שמתי לב שאם אני נוטה יותר ויותר להנמיך את קור המזגן, יסמין המחזיקה תחת שולחנה תנור חימום לימות הקיץ הקרים, החלה להביא שמיכת פוך קצרה לשעות הצהרים הקרות במיוחד.

15.9.07 התגברות הרעש

נראה שהשמחה על עוצמת רעש החפירות היתה מוקדמת מידי.
ככל שחולפים הימים הולך וגובר רעש החפירות.
יש תחושה של השתנות הדינמיקה הקבוצתית במחלקה.
אנשים יותר ויותר מכונסים בעצמם, פחות שיחות, פחות סיפורים, מאידך פחות ויכוחים.
לשם מה לצעוק אם בלאו הכי לא שומעים.
מהנהלה הומלץ לנו להשתמש באטמי אוזנים.
אני מקווה שכשנחזור מחופשת סוכות תפחת עוצמת הרעש.

15.10.07 פליטי השירותים הטכניים.

לא רק שעוצמת הרעש לא פחתה, נראה שמידי יום היא הולכת ומתחזקת כאלו הולכים ומתקרבים אלינו.
זהר היתה ראשונת הנוטשות את המחלקה עקב הרעש והמחסור בחמצן ובאור השמש ועברה לחדרו של הראש האקדמי.
כעבור מספר ימים נטשו בעקבותיה נירה ויסמין- לכתבי-עת, נטשה - לחדר נדירים, נוגה- ליעץ ואריאן בהתאם לרעש ולזמינות מקום פנוי.

וכך ניתן לראות לאחרונה פליטים של מחלקת השירותים הטכניים הסובבים כה וכה בספריה.
את אותן פליטות טכניות ניתן לזהות לפי ערמות הספרים שהן נושאות בידן האחת מ/אל מחלקת השירותים הטכניים, כאשר הן מקפידות שידן השניה תהיה פנויה לשם הגנה על אוזניהן במעין רפלקס מותנה לשם הגנה מפני הרעש למרות שהן כבר לא במחלקה וכבר אינן חשופות לרעש.
אני מקווה שהן תשובנה אלינו במהרה.

dsc 01930001


 18.10.07 הנחת היסודות לבניין החדש.

מהנהלה נמסר לנו שבשבוע הקרוב יחלו בהנחת הכלונסאות לבניין החדש.
נאמר לנו שבנוסף להתגברות הרעש, עקב העבודה על הקיר החיצוני של הספריה, יתכנו אף זעזועים שיורגשו בתוך הספריה.
הרהורי נטישה החלו לעלות במחשבתי.

27.10.07 יוממני היקקקר

תנאי העבודה במחלקה הפכו לבלתי נסבלים.
הרעש הפך להיות משני לרעידות הבלתי פוסקות של החדר.
הקימה בבוקר הולכת והופכת קשה מיום ליום בידיעה מה מצפה לי במשך היום.
יותר ויותר אנשים החלו להגיע מאוחר יותר למחלקה, ולסיים מאוחר יותר על מנת להרוויח כמה שיותר שעות שקט עם סיום החפירות, בערך בסביבות 16:30.
16:30 היא גם השעה שבה החלו לשתות אצלנו במחלקה את הקפה של הבוקר, ברוגע וללא חשש...
היום נקראתי לרחל לבירור עקב טעויות כתיב שנתגלו בקטלוגים שעשיתי.
טענותי על כך שהטעויות נגרמו כנראה עקב תרעדת בלתי נשלטת של המקלדת (להלן תבנ"ה) נתקלו באזניים אטומות.
" על מידענים הנמצאים בחוד החנית של הטכנולוגיה, המשתנה תדירות, לדעת להתגבר גם על מצבי סביבה משתנים"
" אבל הם משתנים נורא מהר" ניסיתי להסביר, " המקלדת כל הזמן זזה"
אך הדברים נתקלו כאמור באוזניים אטומות.
בדיעבד בהחלט יתכן שרחל פשוט ישמה את המלצות ההנהלה והשתמשה באטמי אוזניים ועקב כך לא שעתה לטענותי.

15.10.07 חידושים בפילוסופיה

נתבקשתי על ידי אחד מחוקרי החוג לפילוסופיה לאתר בעבורו חומר על ה "פטרנליזם הדיסלקטי של שלגל"
כאשר ניסיתי לברר עימו כיצד הגיע לנושא זה התברר שהדבר נובע כנראה מטעות כתיב שארעה עקב תבנ"ה (ראה להלן ) כאשר הכנסתי נושאים לאחד הספרים שמינתי ותמורת ה "מטריאליזם הדיאלקטי של הגל" הוקלד בטעות ה " פטרנליזם הדיסלקטי של שלגל"
על מנת שלא לאכזב את המרצה ובכך גם להודות בטעותנו, הוחל לאחרונה ברכישה מזורזת של ספריו של שלגל.
אני מאמין שבעזרת עבודה מאומצת מחשבה ביקורתית וקמצוץ של יצירתיות אנו עוד נמצא נושא זה ובספר דברי הימים של הפילוסופיה עוד יכתב כי באוניברסיטת חיפה נתגלה לראשונה ה " פטרנליזם הדיסלקטי של שלגל"

29.10.07 שינוי היערכות במחלקת המדיה

מסתבר שתנאי העבודה הבלתי אפשריים נותנים אותותיהם גם במחלקות אחרות הצמודות לקיר החזית.
אדם אשר ניתח את תמונת המונה ליזה של לאונרדו דה-וינצי טען בתוקף שהמונה ליזה קרצה לו.
למרות שהוסבר לו שאכן מבע פניה של המונה ליזה יכול להטעות ולגרום לאדם להאמין שאוטוטו היא עומדת לקרוץ לו, היא לא קרצה לאיש כבר מאות שנים, המשיך אותו אדם לדבוק בתוקף בגרסתו.
כאשר אנשים נוספים החלו להתלונן על כך שהמונה ליזה קרצה להם ( אגב, לא תמיד באותה העין) הופנם במחלקת המדיה שהיא ניצבת בפני בעיה.
לנוכח מרכזיותה של התמונה בתולדות האומנות ופגיעה אפשרית בזכיות יוצרים העלולה להיגרם בעקבות שינוי סטטוס התמונה, הוחלט שלא להחליט לעת עתה ולחכות עם ההחלטה עד יעברו רעש ורעד.
מאידך, הוחלט לידע את המשתמשים המנתחים תמונה זו, כי יתכן והמונה ליזה תקרוץ להם אך אין לראות בקריצה זו איזה שהוא רמז או נסיון/ השתמעות כלשהיא להזמנה על רקע מיני והיא נגרמת כנראה מסיבות חיצוניות בלבד.
בנוסף הוחלט במחלקת המדיה על הפסקת חלוקת האוזניות לאנשים הבאים לצפות בסרטים או לשמוע מוסיקה כי בלאו הכי לא שומעים כלום וכך לפחות ניתן יהיה להאט את קצב הבלאי של האוזניות.


























03.11.07  בעיית מכרסמים

לאחרונה צצה בעיה חדשה במחלקה - מכת מכרסמים.
עקב הפגיעה הקשה בנישה האקולוגית שלהם בעטיין של החפירות, מצאו להם מכרסמים רבים מפלט בצל קירות מחלקתנו.
עקב מספרם הרב והזמן שידרש לשם לכידתם נתבקשו משכימי הקום במחלקתנו לעורר ולגרום כמה שיותר רעש ותכונה עם הגעתם לעבודה ובכך לאפשר עד כמה שניתן מעבר מסודר של המחלקה ממכרסמי הלילה, למקטלגי היום.
בנוסף לכך כנראה שעקב חוסר הבהירות בין זמני היום והלילה במחלקה, עקב אטימותה לעולם החיצון התברר שחלק מן המכרסמים התבלבלו כנראה והמשכו במלאכת הכרסום גם במהלך היום וכך מתחלפים להם רעשי החפירות עם קולות הכרסום.
מההנהלה נמסר שעל מנת להימנע מעוגמת נפש (גם אם היא אינה פותרת את צחנת הרפש) מומלץ לעובדים להימנע מהסרת אטמי האוזניים עד צאתם מן המחלקה.
הדבר היחיד אשר נותר בלתי מובן מבחינתי, הוא מדוע מצאו המכרסמים מפלט אך ורק במחלקתנו ולא גם במחלקות אחרות. אך על כך אין לי ולו שמץ של מושג.

9.11.07 סדנת התמודדות

בנסיון לעזור לאנשים להתגבר על המצוקות הנגרמות כתוצאה מהחפירות, ארגנה לנו ההנהלה סדנא להתמודדות עם מצבי שחק דחק דחף וטחב.
בסדנא למדנו על תיאוריות שונות ומענינות להתמודדות עם המצב, בהן תיאוריות "הילד המסתגל", "ההורה הבוגר", "העובד האומלל", ו "הקבלן החופר". היה מרתק.
מה חבל שהסדנא הסתימה טרם זמנה כאשר המנחה טענה שסדנא לחוד ומציאות לחוד ויש תנאים אלמנטריים כמו חמצן, יכולת לעמוד במקום ללא רעידות בלתי פוסקות והאפשרות לשמוע את מה שאתה אומר, שעליהן היא אינה מוכנה לוותר.
המנחה ציינה שהיא תשמח להמשיך ולהעביר לנו את הסדנא אך בזמן ובמקום אחרים (או לחלופין באותו זמן אך במקום אחר, או לחלופין (2) באותו מקום אך בזמן אחר).
לסיום היא המליצה לנו לצפות בסרטו של אפרים קישון - "תעלת בלאומיך" גם כדרך להתמודדות עם המצב אך גם בשל העובדה שתנאי הצפייה הנוכחיים במדיה לא רק שלא יפריעו לצפייה בסרט, במקומות רבים בסרט הם אף עדיפים על הפסקול המקורי.


























09.11.07 בדיקת רמת חמצן ו CO2 במחלקה

איש גדול ונמרץ נכנס בצהרים למחלקה ועשה תנועות החלטיות עם ידיו כלפי כל מיני כיוונים.
לשאלתי על פשר תנועותיו הוא הראה על מכשיר קטן שהחזיק באחת מידיו ואמר שהוא בודק את רמת החמצן ופליטת הCO2 במחלקה.
"כל המדדים תקינים" הוא אמר.
"יפה", אמרתי "אני שמח לשמוע"
"ואיך נראים לך האנשים? מתנהגים כרגיל?"
" Are you talking to me?" שאלתי
הסתכלנו כה וכה אך לא נמצא אף אחד מלבדי בחדר.
"לחלוטין" עניתי "תפקוד ושפיות האנשים במחלקה לא השתנו כהוא זה במהלך החודשים האחרונים"
" ושתדע לך" הוספתי "שכמידענים הנמצאים בחוד החנית של הטכנולוגיה, אנו ערוכים להתגבר גם על מצבי סביבה המשתנים קיצונית ואנו נמשיך לרכוש, לקטלג ולמיין ספרים ולהכניסם לאוסף בכל מצב, מלבד כמובן בימי ו"

 19.11.07 גנרל חורף
גנרל חורף חזר אלינו ליום אחד וכאשר הגענו בבוקר למחלקה מצאנו שלוליות מים אשר ניקוו ליד שולחנה של יסמין ממקום הנזילה הקבוע.
דמעות אושר הציפוני והתרגשות שאין לתאר אחזה בי לנוכח שלוליות אלו של יציבות בתוך הכאוס המשתולל של השינוי אותו אנו חווים בחודשים האחרונים.

26.11.07 יומני היקר

אכן ימים קשים עוברים עלינו לאחרונה.
לעיתים זה נראה כאילו מצויים אנו בחשכת ימי הביניים של הספריה, לפני המעבר לעת החדשה/ אגף החדש.
וכאשר נעבור...
קרני השמש החמימות ישובו לחמם ולהאיר את משכננו.
משבי רוח קרירים ישובו להרעיד את שערות החישה העדינות שבאפנו.
משבי רוח אשר יביאו אלינו את להג האנשים המשוחחים בפטיו
ואשר ישאו אלינו את ניחוחות הקפה המעוררים ואת ריחם המתקתק של המאפים, אותם קנו האנשים בבית הקפה של הספריה - The Library coffee shop


dsc 0222

1.8.07 יומני היקר!

בעוד מספר ימים אמורות להתחיל החפירות לשם בניית האגף החדש של הספריה.
היום בצהרים התאספנו כל החברים באולם קוברסקי בספריה והרמנו כוס יין לרגל המאורע.
האוירה היתה מרוממת, ותחושת התרגשות של לפני מאורע היסטורי עמדה באויר.
החברים היו נרגשים.
אני כבר מחכה בקוצר רוח לתחילת החפירות.

10.8.07 אטימת החלונות

אתמול במהלך היום אטמו פועלים את כל חלונות המחלקה הפונים לכיוון החפירות.
תחושת אפלוליות וקרירות מסוימת פשטו במחלקה.

15.8.07 תחילת החפירות

היום החלו החפירות.
במידה והיו חששות מוקדמים הם נתבדו, רעש החפירות כמעט שאינו מורגש.
לעומת זאת הבחנו שעקב הסגירה ההרמטית של המחלקה ואי כניסת אור שמש ואויר לחדר התחיל להיעשות מעט קר.
שמתי לב שאם אני נוטה יותר ויותר להנמיך את קור המזגן, יסמין המחזיקה תחת שולחנה תנור חימום לימות הקיץ הקרים, החלה להביא שמיכת פוך קצרה לשעות הצהרים הקרות במיוחד.

15.9.07 התגברות הרעש

נראה שהשמחה על עוצמת רעש החפירות היתה מוקדמת מידי.
ככל שחולפים הימים הולך וגובר רעש החפירות.
יש תחושה של השתנות הדינמיקה הקבוצתית במחלקה.
אנשים יותר ויותר מכונסים בעצמם, פחות שיחות, פחות סיפורים, מאידך פחות ויכוחים.
לשם מה לצעוק אם בלאו הכי לא שומעים.
מהנהלה הומלץ לנו להשתמש באטמי אוזנים.
אני מקווה שכשנחזור מחופשת סוכות תפחת עוצמת הרעש.

15.10.07 פליטי השירותים הטכניים.

לא רק שעוצמת הרעש לא פחתה, נראה שמידי יום היא הולכת ומתחזקת כאלו הולכים ומתקרבים אלינו.
זהר היתה ראשונת הנוטשות את המחלקה עקב הרעש והמחסור בחמצן ובאור השמש ועברה לחדרו של הראש האקדמי.
כעבור מספר ימים נטשו בעקבותיה נירה ויסמין- לכתבי-עת, נטשה - לחדר נדירים, נוגה- ליעץ ואריאן בהתאם לרעש ולזמינות מקום פנוי.

וכך ניתן לראות לאחרונה פליטים של מחלקת השירותים הטכניים הסובבים כה וכה בספריה.
את אותן פליטות טכניות ניתן לזהות לפי ערמות הספרים שהן נושאות בידן האחת מ/אל מחלקת השירותים הטכניים, כאשר הן מקפידות שידן השניה תהיה פנויה לשם הגנה על אוזניהן במעין רפלקס מותנה לשם הגנה מפני הרעש למרות שהן כבר לא במחלקה וכבר אינן חשופות לרעש.
אני מקווה שהן תשובנה אלינו במהרה.

dsc 01930001


 18.10.07 הנחת היסודות לבניין החדש.

מהנהלה נמסר לנו שבשבוע הקרוב יחלו בהנחת הכלונסאות לבניין החדש.
נאמר לנו שבנוסף להתגברות הרעש, עקב העבודה על הקיר החיצוני של הספריה, יתכנו אף זעזועים שיורגשו בתוך הספריה.
הרהורי נטישה החלו לעלות במחשבתי.

27.10.07 יוממני היקקקר

תנאי העבודה במחלקה הפכו לבלתי נסבלים.
הרעש הפך להיות משני לרעידות הבלתי פוסקות של החדר.
הקימה בבוקר הולכת והופכת קשה מיום ליום בידיעה מה מצפה לי במשך היום.
יותר ויותר אנשים החלו להגיע מאוחר יותר למחלקה, ולסיים מאוחר יותר על מנת להרוויח כמה שיותר שעות שקט עם סיום החפירות, בערך בסביבות 16:30.
16:30 היא גם השעה שבה החלו לשתות אצלנו במחלקה את הקפה של הבוקר, ברוגע וללא חשש...
היום נקראתי לרחל לבירור עקב טעויות כתיב שנתגלו בקטלוגים שעשיתי.
טענותי על כך שהטעויות נגרמו כנראה עקב תרעדת בלתי נשלטת של המקלדת (להלן תבנ"ה) נתקלו באזניים אטומות.
" על מידענים הנמצאים בחוד החנית של הטכנולוגיה, המשתנה תדירות, לדעת להתגבר גם על מצבי סביבה משתנים"
" אבל הם משתנים נורא מהר" ניסיתי להסביר, " המקלדת כל הזמן זזה"
אך הדברים נתקלו כאמור באוזניים אטומות.
בדיעבד בהחלט יתכן שרחל פשוט ישמה את המלצות ההנהלה והשתמשה באטמי אוזניים ועקב כך לא שעתה לטענותי.

15.10.07 חידושים בפילוסופיה

נתבקשתי על ידי אחד מחוקרי החוג לפילוסופיה לאתר בעבורו חומר על ה "פטרנליזם הדיסלקטי של שלגל"
כאשר ניסיתי לברר עימו כיצד הגיע לנושא זה התברר שהדבר נובע כנראה מטעות כתיב שארעה עקב תבנ"ה (ראה להלן ) כאשר הכנסתי נושאים לאחד הספרים שמינתי ותמורת ה "מטריאליזם הדיאלקטי של הגל" הוקלד בטעות ה " פטרנליזם הדיסלקטי של שלגל"
על מנת שלא לאכזב את המרצה ובכך גם להודות בטעותנו, הוחל לאחרונה ברכישה מזורזת של ספריו של שלגל.
אני מאמין שבעזרת עבודה מאומצת מחשבה ביקורתית וקמצוץ של יצירתיות אנו עוד נמצא נושא זה ובספר דברי הימים של הפילוסופיה עוד יכתב כי באוניברסיטת חיפה נתגלה לראשונה ה " פטרנליזם הדיסלקטי של שלגל"

29.10.07 שינוי היערכות במחלקת המדיה

מסתבר שתנאי העבודה הבלתי אפשריים נותנים אותותיהם גם במחלקות אחרות הצמודות לקיר החזית.
אדם אשר ניתח את תמונת המונה ליזה של לאונרדו דה-וינצי טען בתוקף שהמונה ליזה קרצה לו.
למרות שהוסבר לו שאכן מבע פניה של המונה ליזה יכול להטעות ולגרום לאדם להאמין שאוטוטו היא עומדת לקרוץ לו, היא לא קרצה לאיש כבר מאות שנים, המשיך אותו אדם לדבוק בתוקף בגרסתו.
כאשר אנשים נוספים החלו להתלונן על כך שהמונה ליזה קרצה להם ( אגב, לא תמיד באותה העין) הופנם במחלקת המדיה שהיא ניצבת בפני בעיה.
לנוכח מרכזיותה של התמונה בתולדות האומנות ופגיעה אפשרית בזכיות יוצרים העלולה להיגרם בעקבות שינוי סטטוס התמונה, הוחלט שלא להחליט לעת עתה ולחכות עם ההחלטה עד יעברו רעש ורעד.
מאידך, הוחלט לידע את המשתמשים המנתחים תמונה זו, כי יתכן והמונה ליזה תקרוץ להם אך אין לראות בקריצה זו איזה שהוא רמז או נסיון/ השתמעות כלשהיא להזמנה על רקע מיני והיא נגרמת כנראה מסיבות חיצוניות בלבד.
בנוסף הוחלט במחלקת המדיה על הפסקת חלוקת האוזניות לאנשים הבאים לצפות בסרטים או לשמוע מוסיקה כי בלאו הכי לא שומעים כלום וכך לפחות ניתן יהיה להאט את קצב הבלאי של האוזניות.


























03.11.07  בעיית מכרסמים

לאחרונה צצה בעיה חדשה במחלקה - מכת מכרסמים.
עקב הפגיעה הקשה בנישה האקולוגית שלהם בעטיין של החפירות, מצאו להם מכרסמים רבים מפלט בצל קירות מחלקתנו.
עקב מספרם הרב והזמן שידרש לשם לכידתם נתבקשו משכימי הקום במחלקתנו לעורר ולגרום כמה שיותר רעש ותכונה עם הגעתם לעבודה ובכך לאפשר עד כמה שניתן מעבר מסודר של המחלקה ממכרסמי הלילה, למקטלגי היום.
בנוסף לכך כנראה שעקב חוסר הבהירות בין זמני היום והלילה במחלקה, עקב אטימותה לעולם החיצון התברר שחלק מן המכרסמים התבלבלו כנראה והמשכו במלאכת הכרסום גם במהלך היום וכך מתחלפים להם רעשי החפירות עם קולות הכרסום.
מההנהלה נמסר שעל מנת להימנע מעוגמת נפש (גם אם היא אינה פותרת את צחנת הרפש) מומלץ לעובדים להימנע מהסרת אטמי האוזניים עד צאתם מן המחלקה.
הדבר היחיד אשר נותר בלתי מובן מבחינתי, הוא מדוע מצאו המכרסמים מפלט אך ורק במחלקתנו ולא גם במחלקות אחרות. אך על כך אין לי ולו שמץ של מושג.

9.11.07 סדנת התמודדות

בנסיון לעזור לאנשים להתגבר על המצוקות הנגרמות כתוצאה מהחפירות, ארגנה לנו ההנהלה סדנא להתמודדות עם מצבי שחק דחק דחף וטחב.
בסדנא למדנו על תיאוריות שונות ומענינות להתמודדות עם המצב, בהן תיאוריות "הילד המסתגל", "ההורה הבוגר", "העובד האומלל", ו "הקבלן החופר". היה מרתק.
מה חבל שהסדנא הסתימה טרם זמנה כאשר המנחה טענה שסדנא לחוד ומציאות לחוד ויש תנאים אלמנטריים כמו חמצן, יכולת לעמוד במקום ללא רעידות בלתי פוסקות והאפשרות לשמוע את מה שאתה אומר, שעליהן היא אינה מוכנה לוותר.
המנחה ציינה שהיא תשמח להמשיך ולהעביר לנו את הסדנא אך בזמן ובמקום אחרים (או לחלופין באותו זמן אך במקום אחר, או לחלופין (2) באותו מקום אך בזמן אחר).
לסיום היא המליצה לנו לצפות בסרטו של אפרים קישון - "תעלת בלאומיך" גם כדרך להתמודדות עם המצב אך גם בשל העובדה שתנאי הצפייה הנוכחיים במדיה לא רק שלא יפריעו לצפייה בסרט, במקומות רבים בסרט הם אף עדיפים על הפסקול המקורי.


























09.11.07 בדיקת רמת חמצן ו CO2 במחלקה

איש גדול ונמרץ נכנס בצהרים למחלקה ועשה תנועות החלטיות עם ידיו כלפי כל מיני כיוונים.
לשאלתי על פשר תנועותיו הוא הראה על מכשיר קטן שהחזיק באחת מידיו ואמר שהוא בודק את רמת החמצן ופליטת הCO2 במחלקה.
"כל המדדים תקינים" הוא אמר.
"יפה", אמרתי "אני שמח לשמוע"
"ואיך נראים לך האנשים? מתנהגים כרגיל?"
" Are you talking to me?" שאלתי
הסתכלנו כה וכה אך לא נמצא אף אחד מלבדי בחדר.
"לחלוטין" עניתי "תפקוד ושפיות האנשים במחלקה לא השתנו כהוא זה במהלך החודשים האחרונים"
" ושתדע לך" הוספתי "שכמידענים הנמצאים בחוד החנית של הטכנולוגיה, אנו ערוכים להתגבר גם על מצבי סביבה המשתנים קיצונית ואנו נמשיך לרכוש, לקטלג ולמיין ספרים ולהכניסם לאוסף בכל מצב, מלבד כמובן בימי ו"

 19.11.07 גנרל חורף
גנרל חורף חזר אלינו ליום אחד וכאשר הגענו בבוקר למחלקה מצאנו שלוליות מים אשר ניקוו ליד שולחנה של יסמין ממקום הנזילה הקבוע.
דמעות אושר הציפוני והתרגשות שאין לתאר אחזה בי לנוכח שלוליות אלו של יציבות בתוך הכאוס המשתולל של השינוי אותו אנו חווים בחודשים האחרונים.

26.11.07 יומני היקר

אכן ימים קשים עוברים עלינו לאחרונה.
לעיתים זה נראה כאילו מצויים אנו בחשכת ימי הביניים של הספריה, לפני המעבר לעת החדשה/ אגף החדש.
וכאשר נעבור...
קרני השמש החמימות ישובו לחמם ולהאיר את משכננו.
משבי רוח קרירים ישובו להרעיד את שערות החישה העדינות שבאפנו.
משבי רוח אשר יביאו אלינו את להג האנשים המשוחחים בפטיו
ואשר ישאו אלינו את ניחוחות הקפה המעוררים ואת ריחם המתקתק של המאפים, אותם קנו האנשים בבית הקפה של הספריה - The Library coffee shop

צילה הראל

red_bullet.jpg ניו יורק: ספרנות בשנות השבעים
כשגרתי בבפלו, ניו יורק וסיימתי את לימודיי בפסיכולוגיה ובצרפתית לתואר ראשון, חיפשתי בשנתוני האוניברסיטאות מה ללמוד לתואר שני. תיאור תחום הספרנות כמקצוע רב תחומי, הדורש ידיעת שפות וידע כללי נרחב מחד, ועיסוק באנשים מאידך, נראה לי מעניין ואף מרתק - ואכן הוא נשאר כך עבורי עד היום לאחר כ-37 שנים במקצוע...

למדתי לתואר שני בספרנות ב-SUNY at Buffalo
בתחילת שנות ה-70, בתקופה שהחל בה, לראשונה, התהליך של מעבר לחומר לא ספרי (אז עוד לא שמעו על "אלקטרוני"), ומחשוב בספריות היה עדיין בחיתוליו.

red_bullet.jpg חיפה: עליה וקליטה מהירה בספריה
כשעליתי לארץ ב- 1974, מייד התחלתי לעבוד בספריה של אוניברסיטת חיפה במחלקת היעץ, אותה גם ניהלתי מ- 1975 עד 1977 ובה הייתי אחראית, בין השאר, על שירות Dialog - שירות של חיפושים ממוחשבים במאגרי מידע שנערך רק על-ידי הספרנים עבור הלקוחות באמצעות תקשורת בלתי מקוונת. שירות זה נחשב אז לחדשני.
כשהוזמנתי לראשונה, בהיותי עולה חדשה שאינה בקיאה בשפה ואינה מתמצאת בגיאוגרפיה המקומית, להרצות ביום עיון מקצועי של ASI-ASMI , נחרדתי לגלות, כשהגעתי לספריה הציבורית בנהריה, שעשיתי טעות גורלית - יום העיון התקיים בנתניה!
גם אחרי השתתפות באינספור כנסים, את ההרצאה שהוחמצה לא אשכח...
במהלך השנים השתתפתי בכנסים בארץ ובחו"ל, ובמסגרת נסיעותיי עם בעלי לשבתונים בארה"ב ובקנדה - הזדמן לי לעבוד בספריות מסוגים שונים, כגון הספריה הממשלתית של מדינת מישיגן, הספריה של מכללת אוקסידנטל בלוס אנג'לס, ספריית האוניברסיטה של בפלו ומרכז המידע של PetroCanada, חברת הנפט הלאומית של קנדה. התנסויות מקצועיות אלה הרחיבו את נסיוני ואת השכלתי.

red_bullet.jpg משבתון למחלקת הרכש בספריה
כשחזרנו משבתון ב- 1992 עברתי לעבוד במחלקת הרכש שבספריה, שבענף השירותים הטכניים בה אני עובדת עד היום. במסגרת תפקידי, אני אחראית על:
תחום רכש לועזי: כולל איתור והפצת מידע על פריטים לרכישה, ועל הקשר עם הספקים השונים כדי לקבל תנאי מסחר טובים ושירות הולם עבור הספריה.
מתנות וחילופין: קיום קשר עם תורמים פוטנציאליים לספריה, קבלת ספרים במתנה ופיקוח על הטיפול בהם, עדכון האתר של ידידי הספריה, ארגון מכירות ספרים, וטיפול בתרומות של ספרים לגופים ציבוריים ובהסדרי חילופין עם ספריות אחרות.
פיתוח אוסף: ריכוז צוות אנשי הקשר של הספריה עם חוגי הלימוד השונים באוניברסיטה, ובניית אוסף הספריה, במיוחד בתחומי לימוד חדשים.
עיסוק זה מהווה מקור לסיפוק רב בעבודה: החל בפגישה עם נציגי החוג וקביעת מדיניות הרכישה, בחירת החומרים הדרושים, תקצוב הרכישה, בחירת הספק והזמנת החומר וקבלתו, וכלה בהעמדת החומר שהתקבל, בסופו של התהליך, לרשות המשתמשים.
במהלך השנים הייתי פעילה בוועדות לאומיות, שדרכן התאפשר לי ליזום ולהשפיע:

הקמתי ועדה בינאוניברסיטאית לענייני יעץ והדרכה.

כיהנתי כיו"ר של תת-הוועדה הבינאוניברסיטאית לרכש.

כיהנתי כיו"ר ועדת הרכש של קונסורציום הצפון.

red_bullet.jpg עבודה מגוונת ומאתגרת:
בזכות היותה של ספריית אוניברסיטת חיפה ספריה מרכזית, העבודה בה מספקת הזדמנות להכיר את כל תחומי הלימודים והמחקר, ולהיות בקשר עם חוקרים רבים.
העבודה מעניקה לי, כספרנית, זווית ראייה רחבה של הצרכים האקדמיים, אך גם מקשה עליי לתמרן בין דרישות הסגל האקדמי לחומרים למחקר ולהוראה לבין מגבלות תקציביות.
השינויים והחידושים הבלתי פוסקים שקורים בתחום המידע והספרנות - הם שעושים את העבודה למגוונת ולמאתגרת.

red_bullet.jpg הכנת הסקירה: יסמין אלעד
צילה הראל

red_bullet.jpg ניו יורק: ספרנות בשנות השבעים
כשגרתי בבפלו, ניו יורק וסיימתי את לימודיי בפסיכולוגיה ובצרפתית לתואר ראשון, חיפשתי בשנתוני האוניברסיטאות מה ללמוד לתואר שני. תיאור תחום הספרנות כמקצוע רב תחומי, הדורש ידיעת שפות וידע כללי נרחב מחד, ועיסוק באנשים מאידך, נראה לי מעניין ואף מרתק - ואכן הוא נשאר כך עבורי עד היום לאחר כ-37 שנים במקצוע...

למדתי לתואר שני בספרנות ב-SUNY at Buffalo
בתחילת שנות ה-70, בתקופה שהחל בה, לראשונה, התהליך של מעבר לחומר לא ספרי (אז עוד לא שמעו על "אלקטרוני"), ומחשוב בספריות היה עדיין בחיתוליו.

red_bullet.jpg חיפה: עליה וקליטה מהירה בספריה
כשעליתי לארץ ב- 1974, מייד התחלתי לעבוד בספריה של אוניברסיטת חיפה במחלקת היעץ, אותה גם ניהלתי מ- 1975 עד 1977 ובה הייתי אחראית, בין השאר, על שירות Dialog - שירות של חיפושים ממוחשבים במאגרי מידע שנערך רק על-ידי הספרנים עבור הלקוחות באמצעות תקשורת בלתי מקוונת. שירות זה נחשב אז לחדשני.
כשהוזמנתי לראשונה, בהיותי עולה חדשה שאינה בקיאה בשפה ואינה מתמצאת בגיאוגרפיה המקומית, להרצות ביום עיון מקצועי של ASI-ASMI , נחרדתי לגלות, כשהגעתי לספריה הציבורית בנהריה, שעשיתי טעות גורלית - יום העיון התקיים בנתניה!
גם אחרי השתתפות באינספור כנסים, את ההרצאה שהוחמצה לא אשכח...
במהלך השנים השתתפתי בכנסים בארץ ובחו"ל, ובמסגרת נסיעותיי עם בעלי לשבתונים בארה"ב ובקנדה - הזדמן לי לעבוד בספריות מסוגים שונים, כגון הספריה הממשלתית של מדינת מישיגן, הספריה של מכללת אוקסידנטל בלוס אנג'לס, ספריית האוניברסיטה של בפלו ומרכז המידע של PetroCanada, חברת הנפט הלאומית של קנדה. התנסויות מקצועיות אלה הרחיבו את נסיוני ואת השכלתי.

red_bullet.jpg משבתון למחלקת הרכש בספריה
כשחזרנו משבתון ב- 1992 עברתי לעבוד במחלקת הרכש שבספריה, שבענף השירותים הטכניים בה אני עובדת עד היום. במסגרת תפקידי, אני אחראית על:
תחום רכש לועזי: כולל איתור והפצת מידע על פריטים לרכישה, ועל הקשר עם הספקים השונים כדי לקבל תנאי מסחר טובים ושירות הולם עבור הספריה.
מתנות וחילופין: קיום קשר עם תורמים פוטנציאליים לספריה, קבלת ספרים במתנה ופיקוח על הטיפול בהם, עדכון האתר של ידידי הספריה, ארגון מכירות ספרים, וטיפול בתרומות של ספרים לגופים ציבוריים ובהסדרי חילופין עם ספריות אחרות.
פיתוח אוסף: ריכוז צוות אנשי הקשר של הספריה עם חוגי הלימוד השונים באוניברסיטה, ובניית אוסף הספריה, במיוחד בתחומי לימוד חדשים.
עיסוק זה מהווה מקור לסיפוק רב בעבודה: החל בפגישה עם נציגי החוג וקביעת מדיניות הרכישה, בחירת החומרים הדרושים, תקצוב הרכישה, בחירת הספק והזמנת החומר וקבלתו, וכלה בהעמדת החומר שהתקבל, בסופו של התהליך, לרשות המשתמשים.
במהלך השנים הייתי פעילה בוועדות לאומיות, שדרכן התאפשר לי ליזום ולהשפיע:

הקמתי ועדה בינאוניברסיטאית לענייני יעץ והדרכה.

כיהנתי כיו"ר של תת-הוועדה הבינאוניברסיטאית לרכש.

כיהנתי כיו"ר ועדת הרכש של קונסורציום הצפון.

red_bullet.jpg עבודה מגוונת ומאתגרת:
בזכות היותה של ספריית אוניברסיטת חיפה ספריה מרכזית, העבודה בה מספקת הזדמנות להכיר את כל תחומי הלימודים והמחקר, ולהיות בקשר עם חוקרים רבים.
העבודה מעניקה לי, כספרנית, זווית ראייה רחבה של הצרכים האקדמיים, אך גם מקשה עליי לתמרן בין דרישות הסגל האקדמי לחומרים למחקר ולהוראה לבין מגבלות תקציביות.
השינויים והחידושים הבלתי פוסקים שקורים בתחום המידע והספרנות - הם שעושים את העבודה למגוונת ולמאתגרת.

red_bullet.jpg הכנת הסקירה: יסמין אלעד
מזה מספר שנים מגיעים לפעילות בספריית הילדים של אוניברסיטת חיפה תלמידים אוטיסטים בדרגת פיגור בגילאי בי"ס יסודי מביה"ס "עופר" שבחיפה. רובם אינם קוראים, וחלקם אינם מדברים כלל.

הפעילות מתקיימת יום אחד בשבוע במשך כשעה, במהלך כל שנת הלימודים. קבוצת הילדים מגיעה עם מורה וסייעת.

בספריית הילדים מקבלים את פניהם ספרנית ופרקטיקנית ללימודי ספרנות. בתחילת הדרך היה נראה שחלק מן התלמידים הגיבו באדישות ובקהות לגבי הספרים.
לעיתים נוצרה תחושה שהספרים, בדומה לגירויים אחרים, כלל אינם מעוררים בהם עניין.
חיפשנו מחקרים בנושא זה במאגרי מידע שונים, אולם לא מצאנו מחקרים הדנים בפעילויות ספריה עם אוכלוסיה דומה, שאינה קוראת וכותבת, וכמעט אינה מדברת.
לאט לאט ניסינו למצוא אפיקים ודרכים להגיע לילדים. לאחר שנוכחנו כי לגבי חלק מהילדים האוטיסטים גירוי של טקסט ותמונה בלבד אינו מספיק, החלטנו לפנות לספרים הכוללים לא רק טקסט ותמונה, אלא גם גירויים נוספים, כגון: צלילים, מגע (טקסטורה מחומרים שונים), ספרים תלת מימדיים (התמונה נפתחת עם פתיחת הדף), ספרים הכוללים חלקים נעים הניתנים להזזה, או אפקטים ויזואליים כגון חלקים נוצצים.
ספרים מסוג זה עוררו עניין ותגובות כגון: מיקוד חזק יותר של המבט, הקשבה רבה יותר לטקסט, הצבעה על פריטים עפ"י בקשה, ודפדוף עצמאי פעיל. ספרים אלה נבחרו בבחירה עצמאית של התלמידים - יותר מהספרים ה"קונבנציונליים": לספרים אלה יש יתרון ברור בקרב ילדים אלה, הסובלים, לעיתים קרובות, מתת-רגישות או מרגישות-יתר לגירויים חיצוניים.

גילינו כי, בכל מקרה, רצוי ללוות כל סיפור בהמחשה או בהפעלה כלשהי. לדוגמא: בזמן הצגת ספר העוסק במשחק מחבואים של חיות - החבאנו בספריה בעלי חיים מפלסטיק, וליווינו את הסיפור בחיפוש הממשי אחר החיות.
חלק מהתלמידים גילו משיכה מיוחדת לספרי וולט דיסני (ספרים היוצאים בעקבות סרטיו). בעקבות כך יצרנו כעין "קטלוג ויזואלי" על פלקט גדול, המורכב מכריכות צבעוניות של ספרים שיצאו בתקופה האחרונה. תלמידים ניגשים ומצביעים על ספר שהם מעוניינים בו, ואנו מביאים אותו עבורם.

כמי שמלווה פעילות זו כבר מספר שנים, אני נפעמת ומרותקת בכל פעם מחדש כשאני מתבוננת בילדים. אני רואה שישנם ילדים המחכים בכיליון עיניים למפגש; ישנם כאלו היוצרים איתנו קשר ומחפשים אותנו, והמורות והסייעות מספרות לנו שאם, בשל סיבה כלשהי, מתבטלת הפעילות והנסיעה אלינו, ישנם ילדים המראים אכזבה גדולה.
ישנם ילדים המדברים מעט מאוד, אך פתאום שמנו לב שהם מצביעים על החיות שהם רואים, ומציינים את שמותיהם.
ילדים אחרים ידעו לחזור ולמצוא את הספרים האהובים עליהם באוסף הספריה, ואף היו מקרים בהם ילדים שכמעט ואינם מתקשרים באמצעות דיבור, מצאו ספרים הקשורים לתחומי התעניינותם או לחוויות אישיות שלהם, וחזרו אליהם שוב ושוב.
רואים בבירור עד כמה הם מרותקים לספרים, אולי אף יותר מבני גילם הרגילים.

הפעילות שלנו בספריית הילדים היא פעילות קהילתית התנדבותית, בשיתוף מישא"ל - מרכז ישראלי אוניברסיטאי לנכויות.

red bullet הכנת הסקירה: תמי צוק
מזה מספר שנים מגיעים לפעילות בספריית הילדים של אוניברסיטת חיפה תלמידים אוטיסטים בדרגת פיגור בגילאי בי"ס יסודי מביה"ס "עופר" שבחיפה. רובם אינם קוראים, וחלקם אינם מדברים כלל.

הפעילות מתקיימת יום אחד בשבוע במשך כשעה, במהלך כל שנת הלימודים. קבוצת הילדים מגיעה עם מורה וסייעת.

בספריית הילדים מקבלים את פניהם ספרנית ופרקטיקנית ללימודי ספרנות. בתחילת הדרך היה נראה שחלק מן התלמידים הגיבו באדישות ובקהות לגבי הספרים.
לעיתים נוצרה תחושה שהספרים, בדומה לגירויים אחרים, כלל אינם מעוררים בהם עניין.
חיפשנו מחקרים בנושא זה במאגרי מידע שונים, אולם לא מצאנו מחקרים הדנים בפעילויות ספריה עם אוכלוסיה דומה, שאינה קוראת וכותבת, וכמעט אינה מדברת.
לאט לאט ניסינו למצוא אפיקים ודרכים להגיע לילדים. לאחר שנוכחנו כי לגבי חלק מהילדים האוטיסטים גירוי של טקסט ותמונה בלבד אינו מספיק, החלטנו לפנות לספרים הכוללים לא רק טקסט ותמונה, אלא גם גירויים נוספים, כגון: צלילים, מגע (טקסטורה מחומרים שונים), ספרים תלת מימדיים (התמונה נפתחת עם פתיחת הדף), ספרים הכוללים חלקים נעים הניתנים להזזה, או אפקטים ויזואליים כגון חלקים נוצצים.
ספרים מסוג זה עוררו עניין ותגובות כגון: מיקוד חזק יותר של המבט, הקשבה רבה יותר לטקסט, הצבעה על פריטים עפ"י בקשה, ודפדוף עצמאי פעיל. ספרים אלה נבחרו בבחירה עצמאית של התלמידים - יותר מהספרים ה"קונבנציונליים": לספרים אלה יש יתרון ברור בקרב ילדים אלה, הסובלים, לעיתים קרובות, מתת-רגישות או מרגישות-יתר לגירויים חיצוניים.

גילינו כי, בכל מקרה, רצוי ללוות כל סיפור בהמחשה או בהפעלה כלשהי. לדוגמא: בזמן הצגת ספר העוסק במשחק מחבואים של חיות - החבאנו בספריה בעלי חיים מפלסטיק, וליווינו את הסיפור בחיפוש הממשי אחר החיות.
חלק מהתלמידים גילו משיכה מיוחדת לספרי וולט דיסני (ספרים היוצאים בעקבות סרטיו). בעקבות כך יצרנו כעין "קטלוג ויזואלי" על פלקט גדול, המורכב מכריכות צבעוניות של ספרים שיצאו בתקופה האחרונה. תלמידים ניגשים ומצביעים על ספר שהם מעוניינים בו, ואנו מביאים אותו עבורם.

כמי שמלווה פעילות זו כבר מספר שנים, אני נפעמת ומרותקת בכל פעם מחדש כשאני מתבוננת בילדים. אני רואה שישנם ילדים המחכים בכיליון עיניים למפגש; ישנם כאלו היוצרים איתנו קשר ומחפשים אותנו, והמורות והסייעות מספרות לנו שאם, בשל סיבה כלשהי, מתבטלת הפעילות והנסיעה אלינו, ישנם ילדים המראים אכזבה גדולה.
ישנם ילדים המדברים מעט מאוד, אך פתאום שמנו לב שהם מצביעים על החיות שהם רואים, ומציינים את שמותיהם.
ילדים אחרים ידעו לחזור ולמצוא את הספרים האהובים עליהם באוסף הספריה, ואף היו מקרים בהם ילדים שכמעט ואינם מתקשרים באמצעות דיבור, מצאו ספרים הקשורים לתחומי התעניינותם או לחוויות אישיות שלהם, וחזרו אליהם שוב ושוב.
רואים בבירור עד כמה הם מרותקים לספרים, אולי אף יותר מבני גילם הרגילים.

הפעילות שלנו בספריית הילדים היא פעילות קהילתית התנדבותית, בשיתוף מישא"ל - מרכז ישראלי אוניברסיטאי לנכויות.

red bullet הכנת הסקירה: תמי צוק
שישי, 20 אפריל 2007 00:00

הספרייה ואני מנחם קלנר 2007

בתור חוקר הנשוי לספרנית, אני מרבה לשמוע על חידושים בספריה דרך הספרנית האישית שלי.
לפני כמה ימים אמרה לי ג'ולין: "אתה פשוט חייב להיכנס לאתר של ISI!" אמרתי: "בטח יש שם רק חומר במדעי הטבע."
אבל בתור בעל ניסיון ידעתי שאשתי תמיד צודקת, אז נכנסתי לאתר, או, ליתר דיוק, ניסיתי.
הקישור פשוט לא עבד. פניתי ליעל גולן והיא מיד השיבה: "תנסה ללחוץ על CTRL בזמן שאתה לוחץ על הקישור."
וואלה! זה עבד. (אני אומר תמיד לתלמידי שחלק גדול מאד במחקר זה לדעת את מי לשאול...)
אז נכנסתי ל ISI (שירות של Web of Knowledge), וכמובן חיפשתי קודם כל את עצמי (בשירות "author finder") -
אם אומר לכם חוקר שהוא לא מחפש את עצמו דבר ראשון כשנתקל בקטלוג או במפתח של ספר - אז דעו לכם שיש לכם עסק עם אדם שאינו בדיוק מקיים את המצווה "מ?ד??ב?ר ש??ק?ר ת??ר?ח?ק".
בכל אופן, אחרי שגאוותי שבעה, חיפשתי דמויות שאני מרבה לחקור אותם, דוגמת הרמב"ם, רלב"ג ואברבנאל - וממש הופתעתי לטובה מכמות המחקרים הרשומים שם.
אני מנסה לעקוב בקפדנות על הנעשה בתחום שלי (בעצם, לא כל כך קשה - אני מכיר אישית כמעט כל מי שעוסק בפילוסופיה יהודית ביניימית בכל ה- United Federation of Planets, ובכל זאת מצאתי מאמרים שלא ידעתי על קיומם.
עוד דבר נחמד: ניתן "לייצא" (export) פריטים ישר מ ISI אל Endnote - דבר שחוסך הקלדה רבה!

אני מאחל לכולכם חיפושים מעניינים!

מנחם

הערה: כאשר אין כל תגובה כשלוחצים על קישורים לכניסה למאגרי מידע - יש להחזיק את מקש ה-control, ואז ללחוץ על העכבר (אפשרות זו היא דרך לעקוף את הבעיה, אך אינה עובדת בכל המקרים).

הסבר לתופעה: קיימת כנראה חסימת POP-UPS במחשב או בהגדרות הדפדפן עצמו.
חסימה כזו נגרמת ע"י תוכנות כגון: Firewall, Hotbar, Toolbar